trawa

Autor Wątek: Jak uczynić system ciekawszym  (Przeczytany 3965 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Gil-Galad

Jak uczynić system ciekawszym
« dnia: Styczeń 08, 2005, 04:57:53 pm »
Nie znalazłem tutaj takiego tematu (jeżeli jest to proszę moda o skasowanie mojego), który w zamierzeniu ma być pomocą dla MG. Prosiłbym Was abyście zadawali tu pytanie i bardziej doświadczeni MG (czy też Mistrzowie Podziemi, Bajarze i inni) odpowiadali na nie. Myślę, że taki temat może się przydać.

Mam jedno pytanie na dobry początek:
Jak uczynić walkę bardziej wciągającą, ciekawszą i ekscytującą, tak, żeby gracze (i MG) nie czekali tylko na jej koniec?

Offline Khamul

Jak uczynić system ciekawszym
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 08, 2005, 05:04:52 pm »
Ograniczyć kostki i zamiast "dobra... yhym... to będzie 23... trafiłeś! rzuć obrażenia... kusza zadaje 2k6... 7. Nowa tura." wymagać od graczy opisywania ataków i tego, co robią. MG powinien robić to samo, plus uwzględniać akcje graczy, które nie są stricte atakami, i nie mają odzwierciedlenia w mechanice, na przykład rzucenie przeciwnikowi garści piachu w oczy czy kopnięcie w jego kierunku krzesła.
Innymi słowy: mniej mechaniki, wiecej przekrzykiwania się i emocji.
 Wiesz, co w Holandii dodają do frytek?
- Co?
- Majonez.
- O, Jezu...
- Sam widziałem. Aż pływają w tym gównie...

Offline Dabi

Jak uczynić system ciekawszym
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 08, 2005, 05:52:01 pm »
Cytuj
Jak uczynić walkę bardziej wciągającą, ciekawszą i ekscytującą, tak, żeby gracze (i MG) nie czekali tylko na jej koniec?


Sprawić to aby garcze nie wiedzieli czy przetrwają do końca i zrobic to w ciekawy sposób.

Nie koniecznie obcinajac zasady ale raczej dopasowywując je i oderwac od opisu .. rzut rzutem pokazuje czy coś wyszło to jak najbardziej ale jak już coś wyszło to opisuje MG  i że to nie rana za 6 mieczem długim + 2 krwawienia ale "dość prosto wyprowadzone ale solidne ciecie w bok rozrywąjąc kółeczka kolczugi zagłebia się czesciowo w ciało"

To kwestia.. praktyki
eśli coś wydaje się trudne , to pewnie takie jest

Offline Archi

Jak uczynić system ciekawszym
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 08, 2005, 06:10:26 pm »
Ja mysle, ze podczas walki nalezy oddawac atmosfere totalnego rozgardiaszu (bo tak zwykle wyglada walka, ze niewiadomo co sie dzieje i adrenalina czesto bierze gore nad rozsadkiem). Trzeba caly czas zasypywac graczy wydarzeniami i zmuszac do natychmiastowej reakcji. Trzeba mowic szybko, najlepiej wedrowac po pokoju, krzyczec, w sztuczny sposob oglupiac graczy. Taki jest moje proste zdanie, jako czlowieka, ktory nie przepada w RPG za walka i gra z reguly postaciami niemilitarnymi (co bywa ciekawe podczas walki, gdyz musze jakos wiac).
by byc prawdziwym kozakiem trzeba miec atestowany oseledec.

yum, yum master cthulu would say

Offline Gil-Galad

Jak uczynić system ciekawszym
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 08, 2005, 09:01:22 pm »
Postaram się cos taiego wprowadzić. Widziałem już temat z muzyką, ale mam jeszcze pytanie, czy podczas walki muza jest dobra. Bo może zmieniać ww. charakter z chaosu na patetyczny...

Mam też małą podpowiedż (zapewne banalną): przed sesją przygotować sobie kilka imion i nazw miast. Jak pewnie wiecie gracze często zaskakują takimi pytaniami jak: A jak ta wieś sie nazywa, albo Gispodarzu, jak sie nazywacie? Czy co w tym stylu, a jak sie szybkonie odpowie, albo wymyśli jakąś bnalną nazwę, to może strasznie popsuć klimat. (Pewnie ktoś już gdzieś to pisał.) Ja dodam jeszcze, że mówienie nazw z własnej woli może bardzo pomóc.

Offline pafnucy

Jak uczynić system ciekawszym
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 08, 2005, 11:42:06 pm »
Witam

U mnie na sesji staramy się pokazywać to, co dane postacie na sesji. Rzecz jasna odbywa się to w "zwolnionym tempie". Wykorzystujemy różnych przdmiotów przy tym. Za miecz dwuręczny służy nam np: długa rura od odkurzacza. To wszystko staram się (jak i Gracze zresztą) wspomóc opisami. Jednak skupiam się na opisywaniu efektów i różnych "smaczkach", gdyż to co robi wróg czy BG jest pokazywane. Przez smaczki mam na myśli opisy w stylu: "naciera na Ciebie niczym wściekły tur... Parując jego uderzenie obcasami robisz bruzdy w ziemi..." To sami Gracze prosili mnie, aby skupiać się na tego typu "filmowych" opisach, gdyż jak mówi stare przysłowie: "diabeł tkwi w szczegółach".

Rzecz jasna kwestie trafienia rozstrzygamy rzucając kostkami. Jednak należy zauważyć, iż przy takim "pokazywaniu" często używane są modyfikatory przeze mnie (te dodatnie i ujemne), a czasami nawet rzut jest pomijany.  

Dodatkowo w tle leci odpowiednia muzyka jako podkład, głośniej niż w innych częściach gry. Staram się również mówić szybciej i głośniej niż zawsze. Poza tym Gracze wiedzą, że muszą szybko deklarować swoje zamiary, gdyż jak widzę niezdecydowanie Gracze, to przekładam często to na jego postać. Czasami odbywa się to za zasadzie "reguły ręki", tzn: odliczam około 5 sekund (rzecz jasna nie od początku).

Odchodząc od walki, to uważam, że na ciekawość sesji mają wpływ różne rzeczy przygotowywane przez MG. Czasami, zamiast opisywać Graczom znaleziony pierścien, można wręczyć im coś z "babcinej szkatułki". Ważna jest rónież, poruszana w innym temacie na forum RPG, mimika i gestykulacja MG i Graczy. Tu chciałbym pochwalić jednego z moich Graczy (Glore), który grając kislevitą "zaciąga" cały czas na sesji.

Na koniec może powiem może coś banalnego. Jednak czasami o tych najprostyszych rzeczach zapomina się. Moim zdaniem najciekawszym gre czynią opisy MG (przede wszystkim) i Graczy. I ten aspekt trzeba ćwiczyć najwięcej.

Pozdrawiam
uid rides? Mutato nomine de te fabula narratur - Horacy

Offline Gerod

Jak uczynić system ciekawszym
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 09, 2005, 05:04:30 pm »
Zadam inne pytanie:
Jak zmosic graczy do opisywania swoich akcji?
(Na moja sugestie odpowiedzieli ze to przeciez moja rola :cry: )
igdy nie odwracaj sie plecami do przeciwnosci losu(los to straszny skor...stwor i moze ci cos w nie wbic

Offline Khamul

Jak uczynić system ciekawszym
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 09, 2005, 06:33:36 pm »
Powiedz im, że za ładne opisy  dostaną:
A) możliwość chociaż niewielkiej kreacji świata (na przykład gdy ktoś odegra spotkanie w karczmie ze starym znajomym, o którym Mg nie wiedział, od którego cośtam cośtam :p )
B) obniżenie poziomu trudności ładnie opowiedzianej akcji.
C) ekwiwalent w Pdekach
W ostateczności na lakoniczne odpowiedzi można odpowiadać ciągle "no i?". Wkurzające, ale po pewnym czasie przynosi rezultaty.
 Wiesz, co w Holandii dodają do frytek?
- Co?
- Majonez.
- O, Jezu...
- Sam widziałem. Aż pływają w tym gównie...

Offline dra

Jak uczynić system ciekawszym
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 09, 2005, 07:36:12 pm »
Cytat: "Archi"
(bo tak zwykle wyglada walka, ze niewiadomo co sie dzieje i adrenalina czesto bierze gore nad rozsadkiem


Polemizowalbym z tak wyrazpnym stwierdzeniem

Cytuj
Trzeba mowic szybko, najlepiej wedrowac po pokoju, krzyczec, w sztuczny sposob oglupiac graczy


Imo dobrego efektu walki nie osiagnie sie poprzez blaznowanie i rozsmieszanie graczy a podejrzewam ze tak by moi zareagowali.

Cytuj
U mnie na sesji staramy się pokazywać to, co dane postacie na sesji. Rzecz jasna odbywa się to w "zwolnionym tempie". Wykorzystujemy różnych przdmiotów przy tym. Za miecz dwuręczny służy nam np: długa rura od odkurzacza.


j/w

Poza tym zgadzam sie z wszystkimi wypowiedziami przedmowcow. Dodalbym od siebie to, ze walka nie powinna byc czesta aby graczenie popadli w rutyne. Warto dodawac do walki (lub przed) pewne elementy akcji jak poscigi, skoki, niebezpieczne ewolucje. Ciekawym urozmaiceniem sa walki w innych warunkach niz normalnie. Np. walka w blocie dzieki opisowi moze byc bardzo dobrze zapamietana mimo ze to tylko -10/-20 do ww (wfrp).

Ogolnie ciekawosci waki sluzy jej rzadkosc oraz wyrezyserowanie. Dlatego wszelkie ksiegi spotkan potworow w czaie podrozy czy inne bezsensy szybko spowoduja ze gracozm szybko sie znudzi

Offline Archi

Jak uczynić system ciekawszym
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 09, 2005, 09:26:48 pm »
W moim przypadku tak wyglada walka, ze nie bardzo wiadomo co sie dzieje, tak przynajmniej wynioslem z ulicznych doswiadczen. Na pozatek gadka, straszaca, a potem nagle lup pierwszy cios i sie zaczyna. Walisz co popadnie i przestajesz gdy lezy i sie wzglednie nie rusza. Tak ja robilem przynajmniej, moze inni mysla i kombinuja podczas walki, ja polegam na berserku i zasypaniu przeciwnika duza iloscia ciosow, aby nie byl w stanie reagowac na wszystkie. Co prawda rzadko sie wychodzi kompletnie bez szwanku po czyms takim, ale przynajmniej wiem ze zyje.
by byc prawdziwym kozakiem trzeba miec atestowany oseledec.

yum, yum master cthulu would say

Offline dra

Jak uczynić system ciekawszym
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 09, 2005, 10:07:24 pm »
Chyba mi sie nie wyslal post wiec napisze one more

Nie wiem czy to co piszesz jest prawda (bo naucyzlem sie nie ufac ludziom co na internecie lubia opowiadac kogo oni bija etc) ale widac ze nie masz do tego zadnego przygotowania. Jak kcesz dalej byc takim zadymiarzem (lol) to lepiej idz sie na cos zapisz bo moze kiedys trafisz na trzezwego i kogos kto mysli i ci spusci ostry lomot.

Gracze wcielaja sie w rozne postacie. Rowniez w zaprawionych w bojach wojownikow. Oni raczej nie widza w pojedynku (a nie karczemnej czy bitewnej siepance) nic przypadkowego, ruchy maja wywazone, po balansie ciala widza co chce zrobic przeciwnik i wyprzedzaja jego ruchy. Doswiadczenie podpowiada im co sie zaraz stanie i jak temu przeciwdzialac a opanowanie nabyte w wielu konflitkowych syt pozwala na opanowane i chlodne myslenie.

Dlatego napisalem ze nei moge zgodzic sie ze stwierdzeniem ze wszystkie walki sa chaotyczne

Offline pafnucy

Jak uczynić system ciekawszym
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 10, 2005, 12:21:07 am »
Witam

Co do sposobu okazywania na moich sesjach mogę powiedzieć tylko tyle. Graczy to nie śmieszy, bo w sumie to od nich wyszła ta inicjatywa. Poza tym, jakoś sie zapomina, że trzyma się rure od odkurzacza :) Dzięki temu nie ma żadnych niejasności.

Pozdrawiam
uid rides? Mutato nomine de te fabula narratur - Horacy

Offline Aver

Jak uczynić system ciekawszym
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 10, 2005, 12:22:08 am »
Cytat: "archi"
W moim przypadku tak wyglada walka, ze nie bardzo wiadomo co sie dzieje, tak przynajmniej wynioslem z ulicznych doswiadczen. Na pozatek gadka, straszaca, a potem nagle lup pierwszy cios i sie zaczyna. Walisz co popadnie i przestajesz gdy lezy i sie wzglednie nie rusza. Tak ja robilem przynajmniej, moze inni mysla i kombinuja podczas walki, ja polegam na berserku i zasypaniu przeciwnika duza iloscia ciosow, aby nie byl w stanie reagowac na wszystkie. Co prawda rzadko sie wychodzi kompletnie bez szwanku po czyms takim, ale przynajmniej wiem ze zyje.


No tak Poznaniacy i ich wojny z przedszkolakami ;)

Cytat: "dra"
Gracze wcielaja sie w rozne postacie. Rowniez w zaprawionych w bojach wojownikow. Oni raczej nie widza w pojedynku (a nie karczemnej czy bitewnej siepance) nic przypadkowego, ruchy maja wywazone, po balansie ciala widza co chce zrobic przeciwnik i wyprzedzaja jego ruchy. Doswiadczenie podpowiada im co sie zaraz stanie i jak temu przeciwdzialac a opanowanie nabyte w wielu konflitkowych syt pozwala na opanowane i chlodne myslenie.
Dlatego napisalem ze nei moge zgodzic sie ze stwierdzeniem ze wszystkie walki sa chaotyczne


Popieram , doświadczeni wojownicy juz się nie nawalją chaotycznie ,ale początkująca drużyna do tych doświadczonych nie należy. Świetny efekt jest gdy na początku opisujesz walkę chaotycznie ale wraz z wzrastaniem statystyk (szczególnie tych odpowiedzialnych za walke) opisujesz ją spokojniej i efektowniej.

Dodam jeszcze że nic lepiej nie robi walki ciekawszej jak niecodzienne sytuacje - takie które będą zmuszały graczy do przemyślenia ruchu i zmiany taktyki. (Świetnie można zrobić walkę na lodzie ale trzeba uważać bo jest śmiechu co nie miara i można popsuć klimat sesji)

Pozdrawiam Aver
 good general does not lead an army to destruction just because he knows it will follow.

The Tactica Imperium

Offline pafnucy

Jak uczynić system ciekawszym
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 10, 2005, 08:58:18 am »
Ave

Tak tylko w ramach drobnego wyjaśnienia. Naszymi metodami nie stramy się oddać chaosu walki. Raczej chcemy oddać dynamizm walki- jeśli jest to w ogóle możliwe.

A jak już pisałem wcześniej, w naszym gronie to się sprawdsza. Dlatego nie zamierzam tu wchodzić w dyskusje, która metoda jest lepsza, bo chyba nie temu ów temat służy, tylko wymianie tego typu informacji. Tak przynajmniej mi się wydaję.

Pozdrawiam
uid rides? Mutato nomine de te fabula narratur - Horacy

Offline Hex

Jak uczynić system ciekawszym
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 11, 2005, 08:57:52 pm »
Walka :

u nas obywa się różnie. Uważam, że to wszystko zależy od systemu. Inaczej prowadzi się walkę w NS, inaczej w D&D, inaczej w ZC itd.

ZC: walka to mało ważna sprawa w ZC jak dla mnie tu liczy się mrok i tajemnica. Więc osobiście małą wagę ma dla mnie walka w tym systemie. Walka odrywana szybko i bez zgędnych ruchów i rzutów. Łatwo i prosto, oby przejśc tylko dalej do tejemnic.

D&D: Tak jak to robi część z was, choć nie zawsze musi to być pokaz ( choć stosowaiśmy pomysł - uważam za fajny ) - ale wolę część opisywą - czyli jeśli powiesz ja uderzam to odrazu jak dla mnei nie trafiłeś. Im lepszy opis i im bardziej zwrócisz uwagę na słabości i ruchy przeciwnika tym wyższa szansa na trafienie. To pomaga w budowaniu opisów MG - Gracz a nie MG - MG.

NS: Tu liczy się każda sec. i strach. Walka odrywana w miarę szybko ( masz tylko 7 sec. na zdecydowanie co robisz - nie ma czasu ) - dodatkowostrach. Czyli nie wiesz zbytnio co się dzieje. MG podaje informacje szybko i chaotycznie a ty odrazu mówisz co robisz. W walce bierze górę instynkt nie racjonalne myślenie ( są wyjątki oczywiście ). Dadatkowo wprowadzić strach i ból.

Zauważyłem, że ból po ranie to rzecz do której przywiązuje się małą wagę. Strach podczas walki ( przed śmiercią/przed utratą kogoś/przed bólem) nie jest rzeczą obcą. Przez taki ułamek sec. przez twoje mysli może przejść 1000 myśli i jedna będzie gorsza od drugiej!

Do tego muzyka dobra ( jak się ma )

Odpowiednie opisy.

A conajważniejsze chęć wspólnej zabawy. Często właśnie problemem, jest to że "musimy" iść na sesję. Jeśli nie idziemy tak z myślą o zabawię tylko o obowiązku, to sprawa traci na wartości.

Oczywście wsztko to moja prywatna wizjia i nikt nie musi się z nią zgadzać.

pozdrawiam,
HEX
Bądź nadzwyczaj drobiazgowy, aż do sztywnej formalności. Bądź niezwykle tajemniczy, aż staniesz się niezgłębiony. W taki sposób możesz stać się panem losu swego przeciwnika."
- Sun Tzu, Sztuka Wojny
"nie ważne kim jesteś, ale kim możesz się stać"

 

anything