trawa

Autor Wątek: The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki  (Przeczytany 15598 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Wujo

The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki
« dnia: Luty 13, 2009, 04:34:55 pm »
Tekst przeznaczony jest dla osób, które chcą zapoznać się z systemem walki w The Dark Eye i które chcą w miarę świadomie kontrolować rozwój swojej postaci.

Podobnie, jak w opisanych przeze mnie podstawach The Dark Eye, gra wykorzystuje rzuty kostką dwudziestościenną, aby przetestować naszą Wartość Ataku (WA), Wartość Parowania (WP) czy Wartość Ataku na Dystans (WD). Gdy wylosowana liczba w rzucie kostką będzie niższa lub równa naszej wartości, to atak czy parowanie będzie skuteczne. Gdy natomiast liczba ta będzie wyższa od naszego WA czy WP, to wówczas atak lub parowanie będzie nieskuteczne. Jednym słowem, gdy chcemy mieć duże prawdopodobieństwo na skuteczny atak lub parowanie musimy utrzymywać WA, WP i WD naszych postaci na jak najwyższym poziomie. Dla przykładu, gdy WA naszego bohatera będzie wynosiło 10, to tylko 50% jego ataków będzie skutecznych. Gdy natomiast zwiększymy jego WA do 14, to szansa na skuteczny atak wzrośnie do 70%.
Taka mała uwaga na sam początek, na razie mówimy o tym, czy dany atak będzie skuteczny czy nie. To, że atak jest skuteczny to jeszcze w cale nie oznacza że zadamy jakiekolwiek obrażenia naszym przeciwnikom – ale o tym za chwilę.
Walka przebiega w rundach. W każdej rundzie postać wykonuje atak, a przeciwnik parowanie i na odwrót, przeciwnik wykonuje atak, a nasza postać parowanie. Punkty obrażenia można zadać tylko wówczas, gdy wykonamy skuteczny atak, a parowanie przeciwnika będzie nieskuteczne.

Przykład
Walczymy Rhulaną, jej WA=15 a WP=16, przeciwnik posiada WA=11 a WP=13

Runda I: System testuje atak Rhulany oraz parowanie przeciwnika. Dla WA Rhulany wypada 10 a dla WP przeciwnika 6. Atak skuteczny i parowanie skuteczne. Brak obrażeń.
Teraz testuje WA przeciwnika oraz WP Rhulany. Otrzymujemy WA 11 oraz WP 18. Atak skuteczny, parowanie nieskuteczne, Rhulana może otrzymać obrażenia a system przechodzi do obliczania tych obrażeń.

Runda II: Atak Rhulany i parowanie przeciwnika WA 13 a WP 14. Atak skuteczny, parowanie przeciwnika nieskuteczne, Rhulana może zadać obrażenia, system liczy obrażenia. Teraz przeciwnik atakuje a Rhulana wykonuje parowanie, WA 8 a WP Rhulany 16. Atak skuteczny i parowanie skuteczne, przeciwnik nie zadaje obrażeń

Runda III: itd….

Jak widać, kluczowe wartości w walce to WA oraz WP, z kolei w walce na dystans liczy się WD oraz Wartość Uniku (WU). Teraz przedstawię co wpływa na WA, WP czy WD, ponieważ od tych wartości zależy jak walczy nasza postać.


Podstawowe pojęcia
Zanim dojdziemy do końcowych WA, WP czy WD musimy zacząć od Bazowej Wartości Ataku (BWA), Bazowej Wartości Parowania (BWP) oraz Bazowej Wartości walki na Dystans (BWD). Przechodzimy w tym celu na zakładkę postaci i przełączamy się na umiejętności bojowe. BWA oraz BWP podane są w górnym prawym rogu, natomiast BWD w dolnym prawym rogu. Wartości dla każdej postaci obliczane są następująco:
BWA=(ODW+ZWI+SI)/5
BWP=(INT+ZWI+SI)/5
BWD=(INT+ZRĘ+SI)/5

Wskazówki
Jak widać, na wartości te wpływają wybrane atrybuty i co warto zauważyć – we wszystkich obliczeniach brana jest pod uwagę siła, a w przypadku BWA oraz BWP zwinność. Chcąc podnieść BWA podnosimy atrybut postaci, w tym przypadku siłę, zwinność lub odwagę. Jak ktoś ma dużo odłożonych punktów może sprawdzić jak zmieniają się BWA, BWP czy BWD postaci w przypadku zmian ich atrybutów – najlepiej zrobić to gdy mamy odłożone 2-3tys punktów, przy czym należy robić to rozważnie bo np. zwiększenie siły o 1 i pozbycie się 450 punktów nie musi przełożyć się na jakąkolwiek zmianę BWA czy BWP – to wynika ze wzoru i zaokrągleń końcowych wartości!
Warto więc inwestować w siłę i zwinność poprzez podwyższanie tych atrybutów, jak również poprzez noszenie różnych przedmiotów zwiększających te atrybuty.

Teraz przechodzimy dalej
Nasze BWA, BWP czy BWD możemy modyfikować poprzez rozwój umiejętności w posługiwaniu się wybraną bronią. Każdy kolejny punkt zwiększający Umiejętność Posługiwania się Bronią (UPB) możemy przydzielić do BWA lub BWP, przy czym różnica w przydzielanych punktach nie może być wyższa niż 5.  To co widzimy w umiejętności broni to zmodyfikowane BWA oraz BWP o przyznane punkty.

Przykład
Rhulana - jej BWA=9 oraz BWP=8. Rozwijamy jej umiejętność walczenia Szablami na poziom 11 i punkty te możemy przydzielić w następujący sposób:
8 do BWA i 3 do BWP w skrócie (8;3), potem (7;4), (6;5)….(4;7) oraz (3;8). Gdy teraz chcemy, żeby  Rhulana miała wysoką WA możemy wybrać pierwszy podział punktów (8;3) i w ostateczności otrzymamy WA=17 oraz WP=11. Gdy chcemy zwiększyć z kolei WP przydzielamy jak najwięcej punktów do BWP np. (3;8) i otrzymujemy WA=12 oraz WP=16. O tym jak rozwijać naszą postać musimy zdecydować na początku przydzielania punktów, ponieważ po ich akceptacji nie mamy możliwości zmiany.


W przypadku punktów w umiejętności walki łukiem czy kuszą to wszystkie punkty zwiększają BWD – tam nie mamy wyboru co do przydzielania punktów.

Wartość Ataku (WA)
Końcową wartość ataku (WA) widzimy po lewej stronie na dole w zakładce postaci, tam gdzie podane są wartości bazowe takie jak zdrowie, energia astralan itp.. Na WA, oprócz jego wartości bazowej oraz przydzielanych punktów UPB wpływa jeszcze kilka czynników. Ogólny wzór jest następujący:

Wartość Ataku (WA)= BWA + punkty z UPB +/- modyfikatory broni lub tarczy – kara za obciążenie +/- działanie czarów, ran, noszonych przedmiotów itd. + umiejętność specjalna Walka Ofensywna I, II oraz III

Do tego momentu wiemy co to jest BWA, od czego zależy i jak przydzielać punkty z PUB. Została do wyjaśnienia kwestia związana z modyfikatorami broni lub tarcz oraz obciążeniem.
Każda broń posiada modyfikatory nazywane premią oręża podawane w postaci np. (-1/-2). Pierwsza wartość wpływa właśnie na WA, druga modyfikuje WP daną bronią. W podanym przykładzie broń obniża WA postaci o 1, jak również WP bronią o 2. Z kolei tarcze też posiadają takie same modyfikatory, z tym że pierwsza wartość wpływa na WA, natomiast druga na WP tarczą. Dla WA najważniejsze są pierwsze wartości z nawiasów, gdyż tylko one go modyfikują.

Obciążenie i punkty kary
Gdy zakładamy pancerz, rękawice czy buty często w opisie tych przedmiotów można zobaczyć ile punktów kary będzie mieć postać, gdy założy ten przedmiot. Oprócz tego punkty kary otrzymujemy również wtedy, gdy przekroczymy dopuszczalny limit ciężaru naszego całego ekwipunku. Suma wszystkich kar widnieje  w zakładce postaci.
Podział punktów kary (w tym miejscu opiszę to tak, jak jest przedstawione na forum niemieckim, bo w grze nie zawsze to tak działa)
Punkty kary wpływają nie tylko na WA, ale również na WU oraz WP. Wszystkie punkty kary obniżają automatycznie WU, natomiast w przypadku WA oraz WP rozdzielane są po połowie, tzn. pierwszy punkt kary obniża WA, drugi WP, trzeci znów WA, czwarty WP itd. Gdy postać posiada 7 punktów kary, to jej WU obniża się o 7, natomiast WA o 4 a WP o 3. O ile z obniżaniem WU nie ma problemu, to często zdarzało mi się, że pomimo posiadania punktów kary nie zmieniały się WA oraz WP w taki sposób, w jaki opisałem powyżej. Działa to natomiast w przypadku przekroczenia  dopuszczalnego ciężaru noszonych przedmiotów. Tam każdy punkt kary obniżał po kolei WA oraz WP. Sami możecie się tym pobawić kupując coś ciężkiego, np. kilka zestawów stali po 100 sztuk i sprawdzając jak zmienia się WA oraz WP gdy otrzymujemy punkty kary za ciężar przedmiotów. A dlaczego punkty kary raz wpływają na WA oraz WP a drugim razem nie, tego nie wiem. Czasami wygląda to tak, że punkty kary z pancerza wpływają na WU, ale nie mają żadnego związku z WA czy WP, z kolei kary za przeciążenie wpływają zarówno na WU, jak i WA oraz WP.
Z tego co jeszcze wyczytałem na forum niemieckiem, choć nie wiem czy dokładnie zrozumiałem, to oprócz specjalności Używanie zbroi na końcową karę wpływa także noszona broń. W zależności więc od tego jaką broń nosimy to zmniejszamy punkty kary, i tak sztylety zmniejszają punkty kary o 1, a Hiebwaffen?? (topory? Nie wiem jak przetłumaczyć) o 4. Być może to jest wyjaśnienie, tylko że w grze nie ma na ten temat informacji.

Przykład
Rhulana – BWA=9, BWP=8. Walczy szablą na poziomie 11, punkty z UPB rozdzielamy w postaci (7;4). Szabla ma modyfikatory (-1/0) natomiast tarcza (-1/3). Suma kar za wdzianko wynosi 4, czyli WA obniża się o 2 i WP też (przyjmujemy że właśnie tak to działa).

Obliczamy WA=9+7-1-1-2=12
Oczywiście możemy wpływać na WA m.in. poprzez specjalne umiejętności jak Używanie zbroi czy Walka ofensywna. Załóżmy, że Rhulana uczy się Używania zbroi na poziomie II (co daj nam -2 do kary, czyli ostatecznie całkowita kara z 4 obniża się do 2) oraz Walki ofensywnej na poziomie II (co podnosi wartość ataku o 4)

Obliczamy WA=9+7-1-1-1+4=17


Wartość Parowania (WP)
W przypadku wartości parowania (WP) rozróżnia się Wartość Parowania Broni (WPB) oraz Wartość Parowania Tarczy (WPT). System wykorzystuje do testów tą wartość, która jest większa. Jak gracie postacią z tarczą, to chyba sami zauważyliście, że po założeniu tarczy pojawia się druga wartość przy WP. Pierwsza wartość związana jest z bronią – ataki możemy odpierać samą bronią, nie ważne czy walczymy jednoręcznym toporem czy dwuręcznym. Gdy natomiast nosimy tarczę, pojawia się druga WP, związana tylko i wyłącznie z tarczą. Wartości te obliczamy:

WPB(broń)=BWP + punkty z UPB +/- modyfikatory broni – kara za obciążenie +/- czary, przedmioty

WPT(tarcza)=BWP + modyfikator tarczy – kara za obciążenie + Walka z tarczą I, II lub III

Druga wartość w modyfikatorze broni wpływa tylko na WPB, np. miecz (-1,-3) obniża wartość WPB o 3, ale w żaden sposób nie wpływa na WPT. Z kolei drugi modyfikator tarczy wpływa tylko na WPT, np. tarcza (-2,5) powoduje wzrost WPT, i tylko WPT!! o 5. Z kolei pierwsza wartość zarówno broni jak i tarczy wpływa na WA.

Przykład
Rhulana – BWA=9, BWP=8. Walczy szablą na poziomie 11, punkty z UPB rozdzielamy w postaci (7;4). Szabla ma modyfikatory (-1/-2) natomiast tarcza (-2/5). Brak kar. Walka tarczą na poziomie II

WA=9+7-1-2=13
WPB=8+4-2=10
WPT=8+5+4=17


Co warto zauważyć, do WPT nie uwzględnia się punktów rozdzielanych w ramach UPB. Grając postacią wyposażoną w tarczę powinno się zwiększać WA poprzez przydzielanie jak największej ilości punktów z PUB, bowiem punkty zwiększające WP w przypadku traczy nie są brane pod uwagę. Czyli w przypadku szabli na 11 poziomie wybieramy rozdział punktów (8;3). W ten sposób maksymalizujemy WA, a WP opieramy na tarczy, czyli na WPT.
Z kolei gdy rozwijamy postać w dwuręcznych mieczach czy toporach, to pod uwagę brane jest tylko WPB (brak WPT ze względu na brak tarczy), a tam liczą się punkty przydzielane z UPB. Dlatego wybierając podział punktów (8;3) tworzymy postać o dużym prawdopodobieństwie skutecznego ataku, ale małym prawdopodobieństwie skutecznego parowania. Natomiast gdy wybierzemy (3:8) to wówczas nasza postać rozwija się w przeciwnym kierunku. W ten sposób możemy sterować rozwojem postaci.
Co w takim razie wybrać? Gdy nasza postać ma wysoką BWP i jednocześnie walczy bronią, która nie obniża WPB, a wręcz zwiększa – w postaci statystyk np. (0/1) czy (-1;2) to wówczas możemy iść w kierunku rozwoju postaci bez używania tarczy. Gdy z kolei postać ma niską BWP i jednocześnie walczymy bronią która znacznie obniża WPB np. (-1;-4) to wówczas lepiej rozwijać się w kierunku grania z tarczą, bo w przeciwnym wypadku bardzo dużo punktów z UPB musielibyśmy przeznaczyć na zwiększenie WPB obniżając przez to WA. Oczywiście najlepiej w obronie sprawdza się tarcza, bowiem już na początku gry możemy mieć tarczę żelazną z modyfikatorem (-2;5), do tego umiejętność Walka z tarczą II, włączona Walka defensywna II i ostateczne WPT zbliża się do 20!!

Obliczanie obrażeń
Jak wiadomo, obrażenia w trakcie rundy możemy zadać tylko wówczas, gdy nasz atak będzie skuteczny, a parowanie przeciwnika nieskuteczne. Gdy tak się stanie, system przechodzi do obliczenia punktów obrażeń. W zależności od posiadanej broni możemy zadawać różną liczbę obrażeń. Przedstawiane jest to w postaci np. 2K+5, co oznacza, że broń ta zadaje od 7 do 17 punktów obrażeń. Losowana jest liczba z tego przedziału. Następnie system losuje część ciała przeciwnika w którą trafiają obrażenia. Od obrażeń odejmuje się punkty obrony danej części ciała, a pozostałość zmniejsza liczbę punktów zdrowia.

To tak w wielkim skrócie o systemie walki w The Dark Eye, komentarze i spostrzeżenia bardzo mile widziane.
Wujo
« Ostatnia zmiana: Luty 19, 2009, 09:43:25 am wysłana przez Wujo »

Offline usagi01

  • Kawaler Bractwa Św. Jerzego
  • ****
  • Wiadomości: 540
  • Total likes: 0
  • Płeć: Kobieta
  • Łuczniczka
Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 14, 2009, 03:32:23 pm »
To tak w wielkim skrócie o systemie walki w The Dark Eye, komentarze i spostrzeżenia bardzo mile widziane.
Wujo
:shock:
To jednak epopeja a nie post, ale dużo wyjaśnia, wielkie dzięki, ja na pewno skorzystam!

Offline kubaa007

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 14, 2009, 08:14:17 pm »
Hmm... czyli jesli moja WA wynosi 21 to atak bedzie zawsze udany? Jaka jest w takim razie roznica miedzy WA 21 a np. gdy wlacze walke ofensywna III i wynosi 27? To samo pytanie tyczy sie parowania

Offline Wujo

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 14, 2009, 08:42:19 pm »
Hmm... czyli jesli moja WA wynosi 21 to atak bedzie zawsze udany? Jaka jest w takim razie roznica miedzy WA 21 a np. gdy wlacze walke ofensywna III i wynosi 27? To samo pytanie tyczy sie parowania
Tak chyba nie jest do końca, że przy WA 21 wszystkie nasze ataki są skuteczne. Z tego forum niemieckiego zapomniałem jeszcze napisać, że gdy system przy testowaniu WA lub WP wyrzuci 1, to wówczas jest możliwość zadania podwójnych obrażeń lub dostajemy dodatkową paradę w rundzie. Te obrażenia czy parada pojawia się wówczas, gdy w trakcie drugiego testowania atak lub parada będą skuteczne. Chyba każdy widział takie podwójne obrażenia w trakcie zwykłej walki bez używania zdolności specjalnych
Natomiast gdy w trakcie testowania system wyrzuci 20, to wówczas następuje drugie testowanie. Gdy w drugim testowaniu system wylosuje wartość mniejszą lub równą WA lub WP, to wówczas akcje są nieskuteczne. Gdy natomiast w drugim testowaniu wypadnie wartość większa od WA czy WP to wówczas akcja zostaje uznana jako "Patzer" - niestety nie wiem jak to przetłumaczyć, zresztą na wspomnianym forum ktos pisze że tez nie wie jak dokładnie to "Patzer" działa. Czyli w przypadku WA 21 gdy system wylosuje 20 to atak będzie zawsze nieskuteczny, natomiast gdyby WA wynosiło np. 18 to ówczas byłaby szansa na ten Patzer - ja to tak rozumiem

Ale pytanie pozostaje - co daje nam w takim razie zwiększanie WA czy WP powyżej 20?? trochę to dziwne ale mi mało przychodzi do głowy... może po prostu ta gra jest za łatwa? może jest tyle punktów do wydania i rożnych przedmiotów że bez problemu przekraczamy 20 - bo ja teraz zabiłem smoka w Tallon i okazało się że mój główny bohater ma ponad 5 tys!! punktów do wydania. ja długo nie zaglądałem do jego statystyk bo po co, walczy się nim fajnie, nie mam żadnych problemów no i tak sobie ide przez ta gierkę. Z drugiej strony mając tyle punktów można wyszkolić się w czymś zupełnie innym... to daje w sumie dużą elastyczność w grze
« Ostatnia zmiana: Luty 14, 2009, 09:04:56 pm wysłana przez Wujo »

Offline Kreutz67

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 16, 2009, 12:00:38 am »
à propos
wszędzie czytałem ze maksymalny lvl bohaterów to 16, a ja miałem całą drużynę na 17 lvl na Górze Drakensang  :D

Offline usagi01

  • Kawaler Bractwa Św. Jerzego
  • ****
  • Wiadomości: 540
  • Total likes: 0
  • Płeć: Kobieta
  • Łuczniczka
Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 16, 2009, 02:58:18 pm »
bo jesteś taki debeściarski? ;)

Offline Kreutz67

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 18, 2009, 11:07:29 pm »
bo jesteś taki debeściarski? ;)

To też, a może nawet przede wszystkim  ;-)
Chociaż mina mi trochę zrzedła jak doczytałem na forum niemieckim, że poziomów do zdobycia jest 20  :D

Offline Orish

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 19, 2009, 12:25:21 am »
Trzeba się naprawdę mocno starać, żeby nie osiągnąć tego 17. poziomu - wszystko załatwiać za pierwszym razem, tak żeby za często nie spotykać się z "odrodzonymi" potworami.

Offline usagi01

  • Kawaler Bractwa Św. Jerzego
  • ****
  • Wiadomości: 540
  • Total likes: 0
  • Płeć: Kobieta
  • Łuczniczka
Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 19, 2009, 01:47:38 pm »
Chociaż mina mi trochę zrzedła jak doczytałem na forum niemieckim, że poziomów do zdobycia jest 20  :D

Bo cały świat dostał 20 lvl tylko polska wersja ma 16 XD

Offline Kreutz67

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 19, 2009, 02:02:25 pm »
Trzeba się naprawdę mocno starać, żeby nie osiągnąć tego 17. poziomu - wszystko załatwiać za pierwszym razem, tak żeby za często nie spotykać się z "odrodzonymi" potworami.

Z tym odradzaniem się to wcale nie jest różowo. Chociaż farmiłem tylko w jednym miejscu (Cuchnace Jaskinie) na amebach.

Offline usagi01

  • Kawaler Bractwa Św. Jerzego
  • ****
  • Wiadomości: 540
  • Total likes: 0
  • Płeć: Kobieta
  • Łuczniczka
Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 19, 2009, 02:18:00 pm »
Z tym odradzaniem się to wcale nie jest różowo. Chociaż farmiłem tylko w jednym miejscu (Cuchnace Jaskinie) na amebach.

A ja sobie właśnie w cuchnących jaskiniach kilka kółek zrobiłam :D

Offline Orish

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 19, 2009, 02:22:33 pm »
Na Górze Drakensang zdaje się potwory pojawiają się w nieskończoność, jeśli się nie rozwali portali, a pełno PD za nie jest. No ale to już koniec gry.

Mnie do szału doprowadzało odradzanie się potworów we Mrocznym Lesie, wracasz po paru minutach w to samo miejsce, a tam już nowa gromadka. Czasem nawet wystarczyło odejść poza pole widzenia miejsca walki i zawrócić.

Offline Ferreto

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 13, 2009, 08:22:08 am »
Odkopuję dość stary wątek,jednak myślę,że w tym przypadku to jest uzasadnione.Z tego co widziałem,na tym niemieckim forum jest jeszcze sporo wiedzy dotyczącej samego systemu.Sam niestety niemiecki znam zbyt słabo,natomiast próby wykorzystania automatycznego tłumaczenia sprawiają,że ... jak nie rozumiałem,tak nie rozumiem.Albo nawet jeszcze bardziej nie rozumiem ;-). Liczyłem,że dalsze informacje za jakiś czas na tym forum się pokażą,ale wciąż cisza.Może autor wątku jednak by się zdecydował na dokończenie dzieła albo ktoś inny znający niemiecki by go godnie zastąpił?
   

Offline Jarek138

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 08, 2009, 08:43:20 am »
IMHO system walki w Drakensangu ma jedną irytującą wadę - po pauzie przed walką wydaję polecenia i puszczam załogę wolno a wtedy co - łucznik np. przechodzi do turowego systemu walki a stado goblinów zap.... do niego w czasie rzeczywistym i po chwili mamy dym, w którym wszystkie nasze założenia biorą w łeb i walczymy o życie.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 16, 2019, 02:22:54 pm wysłana przez Jarek138 »

Offline Kreutz67

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa? System Walki
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 08, 2009, 04:45:37 pm »
IMHO system walki w Drakensangu ma jedną irytującą wadę - po pauzie przed walką wydaję polecenia i puszczam załogę wolno a wtedy co - łucznik np. przechodzi do turowego systemu walki a stado goblinów zap.... do niego w czasie rzeczywistym i po chwili mamy dym, w którym wszystkie nasze założenia biorą w łeb i walczymy o życie.

Trzymaj łucznika za drużyną, tzn. poruszaj się zaznaczonymi postaciami bez łucznika, a on i tak podąży za wami w pewnym oddaleniu. W razie walki nie wystąpią opisane przez Ciebie zjawiska, a i łucznik będzie się mógł wykazać  :)