gildia.pl

Gildia Nauki Popularnej (www.nauka.gildia.pl) => Forum Nauki Popularnej => Wątek zaczęty przez: Dagusia889 w Luty 21, 2006, 12:46:42 pm

Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Dagusia889 w Luty 21, 2006, 12:46:42 pm
pewien austronauta w dniu narodzin corki miał 30 lat. Jak długo musi on lecieć z predkoscią równa 0,8c, aby po powrocie był rówieśnikiem swojej córki?


wzór to


Wzór: T = t*sqrt( 1 - V2/c2 ), gdzie T - czas jaki zmierzy uczestnik wycieczki, V - prędkość podróżowania, c - prędkość światła
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Rhobaak w Luty 21, 2006, 07:33:54 pm
Po podstawieniu do wzoru v = 0.8c otrzymujemy:

T = 0.6 * t

t to czas jaki upływa dla obserwatora na Ziemi, T dla astronauty. Ponieważ astronauta w chwili startu miał 30 lat, a córka 0, to gdy podstawimy T = t + 30 i wyliczymy t, otrzymamy wynik: lot potrwa 75 lat w układzie związanym z Ziemią lub 45 lat w układzie astronauty. Oboje będą emerytami;)

P.S. To proste zadanie, na przyszłość polecam spróbować własnych sił.
Tytuł: Prezentacja maturalna.
Wiadomość wysłana przez: qbarutkowski w Marzec 06, 2006, 07:24:20 pm
Witam. :)
Poszukuje materiałów do prezentacji na temat: "Powieść science fiction kreacją technologii przyszłości". Interesują mnie przede wszystkim: Opisy technologii w literaturze tego typu, wypowiedzi znanych naukowców i wynalazców na tematy sci-fi. Nie pogardze również innymi materiałami, które mogą być pomocne w realizacji tego tematu :).
Z góry dziękuje i Pozdrawiam.
Qba Rutkowski.
Tytuł: Re: Prezentacja maturalna.
Wiadomość wysłana przez: Neratin w Marzec 15, 2006, 09:46:39 pm
Cytat: "qbarutkowski"
Witam. :)
Poszukuje materiałów do prezentacji na temat: "Powieść science fiction kreacją technologii przyszłości". Interesują mnie przede wszystkim: Opisy technologii w literaturze tego typu,

To strasznie szeroka działka - przecież w prawie każdej sf, w szczególności hard-sf, masz opisy technologii.

Cytuj
wypowiedzi znanych naukowców i wynalazców na tematy sci-fi.

Na razie przychodzi mi do głowy tylko The Physics of Star Trek Kraussa (w Polsce wydana pod mylącym tytułem Fizyka podróży międzygwiezdnych). A jedynym znanym mi przypadkiem może nie tyle 'kreacji technologii', co pewnej inspiracji, jest tunel czasoprzestrzenny Morrisa i Thorne'a. Tutaj jednak to nie autor (Carl Sagan) wymyślił technologię, bo zrobili to poproszeni o konsultację naukową fizycy.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Yax w Marzec 28, 2006, 02:32:21 pm
Dwie metalowe kule o promieniu R znajdują się w odleglosci 10R od siebie. Obydwie są oświetlanie równomiernie światłem o długości 'lambda'.
Granica długofalowa dla metalu z którego sa wykonane wynosci 1,5*'lambda'. Oblicz siłę z jaką oddziaływują na siebie kulki.

Zadanie z fizyki, treść z głowy[w sensie taka jaka zapamiętałem]. Na klasówce było na 6. Ktos wie jak policzyc?

jedyna sila ktora mi przychodzi do glowy to elektrostatyczna, ale ona przeciez bedzie sie zwiekszac bo bedzie sie zmienial ladunek kul.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: zikreg w Październik 22, 2006, 08:18:40 pm
Witam, mam małe pytanko natury chemicznej a odpowiedz potrzebuje praktycznie na wczoraj:P Mianowicie mam sie dowiedziec dlaczego w probowce gdzie zaszla taka reakcja 2KMnO4 + Na2SO3 + 2 KOH= 2K2MnO4 + Na2SO4 + H20 najpierw roztwor zabarwil sie na zielony z fioletowego a po chwili w taki zielono brazowy (najbardziej przypomina taki sraczkowaty) Nie wiem jak to wyjaśnić a szukalem w sieci i w ksiazkach To jest reakcja z posrecznika ale my w doswiadczeniu wykorzystalismy zamiast KOH NaOH gdyz tak nam nakazywala instrukcja cwiczenia. Prosze o jak najszybsza odpowiedz i z gory dziekuje.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: niceman w Październik 22, 2006, 10:16:51 pm
KMnO4 jest fioletowy, a redukowany w środowisku zasadowym daje K2MnO4 któy jest zielony - to jest proste.

ale czemu zielono brązowy?? w sumie jestem dopiero 3 tydzień na chemii i nie mam labolatoriów jeszcze, więc będę strzelał ;) na wikipedia znalazłem:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Siarczan_sodu
strzelam że powstały siarczan VI sodu jako związek higroskopijny chłonie wodę i tworzy hydraty siedmiowodne, które są "intensywnie niebieskie". moje wątpliwości są takie, że nie wiem czy niebieski z zielonym da sraczkowaty (;) ), oraz nie wiem czy hydraty mogą sobie tak istnieć w roztworze, czy nie są to przypadkiem takie kryształy którze w wodzie sie rozpuszczają  :p

ale z drugiej strony na wikipedii piszą
Cytuj
Bezwodny siarczan sodu nie występuje w naturze - otrzymuje się go przez wyprażanie siarczanu uwodnionego

oraz
Cytuj
Siarczan sodu siedmiowodny - powstający na skutek spontanicznej hydratacji siarczanu bezwodnego

co by mówiło że powstaje siarczan bezwodny który od razu zaczyna chłonąć wodę. ale kurde nie wiem czy hydrat może istnieć w roztworze... napisali 'hydratacja' czyli otoczenie cząsteczki przez cząteczki wody, a nie uwięzienie ich w sieci krystalicznej, więc może i może?


nie wiem czy to Ci coś pomoże, ja nie mam innego pomysłu ;)
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: zikreg w Październik 26, 2006, 08:30:14 pm
heh w sumie udalo mi sie dokopac i znalazlem odpowiedz na to co sie dzieje... w sumie zdazylem napisac sparwozdanie w ostatniej chwili. A K2MnO4 jest nietrwaly i rozpada sie Mn przechodzi czesciowo na 4 sttopien utlenienia czy cos takeigo i tworzy MnO2 ktory ma wlasnie jakas taka dziwna barwe, kumpel z grupy powiedzial w skrucie ze ulega dysproporcjonowaniu :P. Ale dzieki za  odpowiedz i pozdro.
PS: Ja mam tez chemie 3 tydzien ale laborki juz przezylem i jest wesolo:]
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: niceman w Październik 26, 2006, 09:11:14 pm
aaa może faktycznie, chyba coś takiego kiedyś mówili na kursie maturalnym ;)
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: uteqd w Listopad 01, 2006, 10:13:40 am
ZADANIE:
Opisz graficznie i symbolicznie elektron znajdujący sie na orbitalu typu p, powłoce 6 i kręci sie w lewo.
WZÓR:
Opisz stab elektronu który znajduje się na orbitalu d, ma 4 degeneracje, 5 pwłok, kręci się wokół własnej osi w lewo.

e=5,2,1,1/2,-1/2( wszystko to indeks dolny)

5 pięć kratek na czwartej strzałka w dół.

OPIS:
Ludzie to jest jakies pokręcone (Oo) nigdy nie spotkałam sie z okresleniem czy elektron kręci sie w lewo czy w prawo i czy ktoś słyszał o degeneracji elektronu? bo ja tylko słyszałam o degeneracji orbitalu.
Niech ktoś kto słyszał wiecej pomoże...
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Yax w Listopad 01, 2006, 12:01:38 pm
Może to kręcenie się w prawo/lewo to chodzi o spin?
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: uteqd w Listopad 01, 2006, 05:59:13 pm
Czyli zakładając że tu chodzi o spin a wartośc magnetyczna spinowa wynosi -1/2 lub +1/2 to widząc os liczbową i mówiąc elektron kreci sie w lewo mamy na myśli wartość spinu równą -1/2.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Yax w Listopad 01, 2006, 06:05:58 pm
No to jesteśmy krok naprzód. Nie wiem co to jest sztab elektronu i co to są degeneracje :/
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: niceman w Listopad 01, 2006, 10:21:29 pm
stab to chyba literówka, chodziło o stan. tak? ;)

to lewo i prawo to chyba faktycznie spin, tylko kto wie który spin oznacza obrót w którą stronę?  ;)


zadanie strasznie chaotycznie napisane, a może mało rozumiem bo jestem chory i czuję sie jak warzywo... no nieważne.

podpowłoka p mieści 6 elektronów, a zadanie nie mówi o który chodzi. takich kręcących się w lewo i tak jest na niej 3, każdy ma inny stan kwantowy, wiec o który chodzi? brak informacji o trzeciej (magnetycznej- który konkretnie orbital/kratka) liczbie kwantowej. mamy powłoke, podpowłokę i spin, ale nie wiadomo gdzie na tej podpowłoce sie ów elektron znajduje.

elektron nie może mieć degeneracji ani powłok, o ile mi wiadomo.
degeneracje to o ile dobrze pamiętam są tymi 'kratkami', tzn orbital p jest trójzdegenerowany (3 kratki), orbital d pieciozdegenerowany (5 kratek). innymi słowy jest to to samo co magnetyczna liczba kwantowa, której brak zauważyłem akapit wyżej.

we wzorze chodzi o to ze elektron jest w 4 degeneracji, czyli w 4 kratce, do tego wiemy że kręci sie w lewo więc strzałka do góry (albo w dół?), no i 5 powłoka więc O, lub 5, jak kto woli.


chwile pomyślałem i wiem co znaczy ten zapis:
e=5,2,1,1/2,-1/2
hura!  ;)
5 - głowna liczba kwantowa (n)
2- poboczna liczba kwantowa (l)
1- magnetyczna liczba kwantowa (m)
1/2 i -1/2 - spinowa liczba kwantowa (ale czemu dwie?) (s)

a więc wszystko się zgadza. ale dowiedz się o jaką liczbę magnetyczną chodzi w zadaniu, bo bez tego nie da sie tego zapisać dla elektronu o który chodzi.



jezu z 10 razy edytowałem tego posta ;/
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: uteqd w Listopad 02, 2006, 10:04:09 am
:) dziekuje ślicznie za dokładną analize, zadanie w sumie rozwiązane. Jak coś to jeszcze sie zgłosze;)
Pozdrawiam
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Dark_Archon_ w Marzec 22, 2007, 06:43:10 am
Witam, towarzysze...
Mam takie nietypowe pytanie. Otóż mam (jako zadanie szkolne :p ) zrobić elektromagnes. Chodzi mi o to, jak w warunkach domowych zrobić elektromagnes, najlepiej z podłączeniem do gniazda 230W, tak aby nie spalił się, nie stopił i miał jak największą moc, będąc w miarę bezpiecznym? Na rdzeń mam do dyspozycji metalowy pręt o średnicy 2,5cm i długości 21cm (lub ewentualnie coś innego/mniejszego).
Tytuł: Doświadczenia
Wiadomość wysłana przez: Dark_Archon_ w Maj 15, 2007, 08:59:19 pm
Temat założyłem, gdyż chciałbym, abyście zamieszczali tu ciekawe (niebezpieczne, o absurdalnym wyniku, niby proste a skomplikowane, itp) doświadczenia fizyczne, czy chemiczne.

A tak naprawdę to potrzebuję jakiegoś ciekawego doświadczenia do zaprezentowania na pokazach fizycznych :)

______________
PS: Jakby moderacji się nie spodobało, to niedobrze - chociaż żeby temat przetrwał do pierwszej odpowiedzi. Szukanie w google mi zbrzydło  :p
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Dinki w Maj 20, 2007, 11:31:20 pm
1) Możesz wrzuciś stały K lub Na do wody. Efekt murowany.

Albo mniej bezbolesny.

2) Szklanka + cukier kryształ + łyżeczka.Bierzesz łyżeczkę i rozgniatasz cukier o ścianki szklanki, Robisz to bardzo mocno, tak aby słyszał szorowanie kryształków o szkło. Jeżeli zrobisz to w kompletnym zaciemnieniu (zero światła) zobaczysz niebieskawe rozbłyski. Efekt tryboluminescencji.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: niceman w Maj 21, 2007, 09:20:48 am
Kationy różnych metali palą się płomieniami różnych kolorów

Li+, Sr2+ - karminowy, czerwony
Na+ - żółty
K+, Rb+, Cs+ - fioletowy
Ca2+ - ceglasty, pomarańczowy
Ba2+ - zielony

są jeszcze jakieś inne,ale w skrypcie są te ;p
trzeba moczyć platynowy drucik w roztworze z takimi kationami a potem wkładać w płomień palnika. przy zmianie roztworu powinno sie najpierw polać drucik kwasem, i wypalić, żeby pozbyć się poprzedniego roztworu.

dostarczenie energii w postaci ciepła wzbudza elektron w atomie, przeskakuje on na wyższy poziom energetyczny po czym zaraz zeskakuje z powrotem, czemu towarzyszy wydzielenie wcześniej zaabsorbowanej energii jako emisja promieniowania w zakresie światła widzialnego, co powoduje efekt barwienia palnika. w sumie jak najbardziej podchodzi pod fizykę
 :idea:  ;)
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Wrzesień 13, 2007, 03:35:25 pm
Właśnie znalazłem ten temat i muszę powiedzieć, że jest super! Ktoś mądry to wymyślił!
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Wrzesień 13, 2007, 05:29:54 pm
Mam ważne pytanie. Jest to proste, ale dawno tego nie robiłem i nagle na zadanie muszę pousuwać niewymierności z ułamków. Czy ktoś pamięta jak to się robi?? Bardzo proszę o szybką odpowiedź, bo zadanie jest na jutro.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Sirius w Wrzesień 13, 2007, 07:25:52 pm
Pomnóż licznik przez mianownik i mianownik przez mianownik, wtedy niewymierność zniknie z mianownika i pojawi się w liczniku ale jeśli dobrze zrozumiałem to o to chodzi.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: X.Viktor w Wrzesień 13, 2007, 10:14:41 pm
@Zabawny

Jeśli masz niewymierność 1/x gdzie x jest niewymierną liczbą to zrób jak Sirius napisał.

Jeśli jednak niewymierność masz postaci 1/(1 +/- x) to musisz pomnożyc licznik i mianownik przez tzw. sprzężenie mianownik. Czyli jeśli masz mianownik: (1-x) to mnożysz przez (1+x) zaś jeśli (1+x) to mnożysz przez (1-x).
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Wrzesień 14, 2007, 04:33:05 pm
Hej! Bardzo wam dziękuję. Jak macie jakiś problem z historii albo z polskiego do poziomo 3 gimnazjum to mówcie. Pomogę. Jeszcze raz dziękuję.
Tytuł: historia zadanie
Wiadomość wysłana przez: artur7000 w Wrzesień 19, 2007, 02:58:40 pm
mam zadanie z historii referat pomoże mi ktoś temat to ''kultura polski po powstaniu listopadowym za granicą pomożecie
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: pretorianstalker w Wrzesień 19, 2007, 10:08:56 pm
To może od razu ktoś by mi magisterkę skrobnął? :P Nie wiem czy ktokolwiek porwie się na psianie referatu bo komuś się nie chce. Napisanie referatu z historii wymaga przeczytania paru źródeł i wybraniu z całości przeczytanego materiału najważniejszych rzeczy. Nie ma tam nic do zrozumienia, więc nikt tutaj tego tłumaczyć nie będzie. Jak się nie chce czytać to nic nie pomoże. To raczej nie temat dla tych co im się nie chce pracować, tylko dla tych, którzy z czymś nie mogą sobie poradzić, bo nie rozumieją jakiegoś problemu. Radzę się zastanowić przed wrzuceniem kolejnej tego typu wiadomości.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Wrzesień 20, 2007, 08:53:51 am
Wpisz w wikipedii ,,Wielka emigracja".Będzie masa informacji.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: RedSonia w Wrzesień 24, 2007, 06:54:48 pm
Witam serdecznie :)
Mam jedno pytanko,bo krew mnie juz zalewa....
zadanie domowe dla ucznia 4 klasy szkoly podstawowej z przedmiotu technika:
Znajdź w różnych źródłach i opisz paradoksy techniki.

Czy w zakres wyżej wymienionych paradoksów mozna ując paradoksy fizyki i astronomii? bo już sama nie wiem....chyba zgłupiałam od tego wszystkiego :P Jeśli jest ktoś obecny na tym forum ,to proszę o jak najszybszą odpowiedź

Z góry dziękuję :)
Sonia
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Wrzesień 26, 2007, 04:02:43 pm
Hmm. Wg. mnie paradoksy fizyki odpadają lecz astronomia może zostać. Jak na uczennicę klasy 4 podstawówki powinnaś raczej skupić się na technice w domu lub w samochodach. Na pewno możesz dodać coś o silnikach innych pojazdów, ale to dodatkowo. Skup się na domu, bo to jest najważniejsze. Pozdrowienia.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: RedSonia w Wrzesień 26, 2007, 09:32:14 pm
Dziękuję Ci Zabawny,gdybym w wieku 33 lat nadal chodziła do 4 klasy szkoły podstawowej,to świadczyłoby to o wyjątkowej tępocie(zarówno mojej ,jak i nauczycieli,którzy chcieliby się ze mną męczy dodatkowe 23 lata :P ),ale to nie ja mam  problem,tylko mój syn :P
Wg mnie 10-latek nie bardzo rozumie znaczenie słowa "paradoks".
Jednak dzisiaj sprawa się wyjaśniła, panu nauczycielowi chodziło o przykłady tzw. paradoksów Ellula(paradoksy rozwoju techniki),w tym przypadku o paradoks internetu :P :)))) ,ale tego to już tylko wróżka  lub jasnowidz potrafiliby się domyślic.
Jednakże dzieki wielkie za dobre chęci.Pozdrawiam
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Wrzesień 28, 2007, 07:49:03 pm
Ja nie jestem dorosły, ale ten nauczyciel jest jakiś dziwny. Pozdrowienia
Tytuł: Mam problem z zadaniem plz pomoz ktos :)
Wiadomość wysłana przez: Tigerman w Październik 02, 2007, 05:06:56 pm
Zad.Dom
Utworze schemat DNA zbudowany z 10 nekleotydow oznacze wybrany
sposub poszczegulne zwiazki chemiczne. :roll:  :?:
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Rhobaak w Październik 02, 2007, 06:08:51 pm
1. Już jest od tego temat (i to przyklejony!).
2. Ortografia i gramatyka - pytanie jest niezrozumiałe i raczej nikomu nie będzie się chciało analizować, co miałeś na myśli zadając je.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Radan w Październik 02, 2007, 08:05:16 pm
I co to do jasnej... ciasnej za moda, rejestrować się na forum, aby uzyskać pomoc do zadanka domowego? Wikipedia zniknęła? Książki spłonęły? Kaczyńscy pozamykali kolegów, od których można spisać przed lekcją?

Przecież to żenada...
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Yax w Październik 02, 2007, 08:25:09 pm
Przeniosłem do odpwiedniego topicu.

Tigerman, jak chcesz otrzymać odpowiedź to postaraj się choć trochę. Tak jak Rhobaak napisał, pytanie jest niezrozumiałe.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: pretorianstalker w Październik 03, 2007, 10:42:21 pm
Mimo nienajlepszej budowy zdania pytanie wydaje się być dość jasne :)
Wrzuć wikipedię - zobacz jak wygląda DNA. Schemat musi składać się z kilku elementów - wybierz jakieś kształty odpowiadające zasadom, rybozie i resztom kwasu fosforanowego. Narysuj elementy w takim układzie jak pokazuje wikipedia, pamiętając o komplementarności zasad. W sumie masz mieć 5 par nukleotydów.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: beniaminek w Październik 04, 2007, 05:49:35 pm
Cytat: "radan"
I co to do jasnej... ciasnej za moda, rejestrować się na forum, aby uzyskać pomoc do zadanka domowego? Wikipedia zniknęła? Książki spłonęły? Kaczyńscy pozamykali kolegów, od których można spisać przed lekcją?

Przecież to żenada...


W Wikipedii jest bardzo dużo kłamstw.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: pretorianstalker w Październik 04, 2007, 05:53:13 pm
1. Nie kłamstw, tylko pomyłek i błędów
2. Trzeba wiedzieć co się czyta i weryfikować w miarę możliwości samemu - jak korzystam z wikipedii, to najczęściej tylko po to, żeby znaleźć jakieś powiązania z innymi hasłami, a konkretnych informacji szukam już na innych stronach ;) Polecam również szukać raczej na anglojęzycznej wikipedii - większość haseł jest dużo lepiej opracowana.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: beniaminek w Październik 05, 2007, 07:14:06 pm
Ale na angielskiej Wikipedii nie znajdziesz informacji o Henryku Pobożnym. Poza tym oni tam zawyżają ilość ofiar holokaustu.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: pretorianstalker w Październik 05, 2007, 07:23:23 pm
Informacje o ludziach typu Henryk Pobożny nie wymagają odpalania Wikipedii. Takie informacje znajdziesz w każdej bibliotece. Wikipedii używam tylko i wyłącznie w takich sytuacjach jak opisałem - do wyszukiwania zagadnień pokrewnych dla jakiegoś zagadnienia, po czym biorę się za wyszukiwanie w poważnych źródłach. Wikipedii nikomu nie polecam jako jedynego źródła wiedzy.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Październik 18, 2007, 06:34:50 pm
hmm...Co masz na myśli mówiąc ,,poważne źródła"? Masz coś konkretnego na myśli(chętnie skorzystam), czy tylko mówisz o googlach??
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Sirius w Październik 18, 2007, 08:27:50 pm
Poważne źródła to książki. Jeśli chcesz dokładnie poznać jakiś temat to internet (a już na pewno wyszukiwanie w google) Ci nie pomoże. W necie znajdziesz jakieś ogólniki itp. ale dopiero wizyta w bibliotece (lub korzystanie z własnych zbiorów) pozwoli uzupełnić wiedzę dokładnie.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: pepek w Październik 19, 2007, 11:10:44 am
Mam taką spawę potrzebuje przetłumaczyć tekst angielski na j. polski. Nie potrafię za bardzo więc proszę Was o pomoc. Oto tekst?

Plans to build a stadium in east Manchester were first formulated as part of the city's bid to host the 2000 Summer Olympics, with Manchester City Council commissioning a design for an 80,000 capacity stadium on a brownfield site known colloquially as Eastlands. However, in October 1993 the games were awarded to Sydney, Australia. Manchester subsequently made a successful bid to host the 2002 Commonwealth Games, using the stadium plans from the Olympic bid. In 1996, the planned stadium competed with Wembley Stadium to gain funding to become the national stadium but the money was used to redevelop Wembley. The stadium's foundation stone was laid by Prime Minister Tony Blair in December 1999, and construction began in January 2000. The stadium was designed by Arup and constructed by Laing at a cost of approximately L110 million, L77 million of which was provided by Sport England, with the remainder funded by Manchester City Counci For the Commonwealth Games the stadium featured a single lower tier running around three sides of the athletics track, and second tiers to the two sides, with an open-air temporary stand at one end. The first public event at the stadium was the opening ceremony of the 2002 Commonwealth Games on 25 July 2002. Among the dignitaries present at the ceremony was Queen Elizabeth II. During the ten days of competition, the stadium hosted all athletics events and the rugby sevens. Four Commonwealth records were set at the stadium, including the women's triple jump and the womens's 5000 m.
After the Commonwealth Games, extensive work was carried out on the stadium to convert it for use as a football stadium. Following the success of athletics events at the Commonwealth Games, the decision to convert the stadium into a football venue received criticism from athletics figures such as Jonathan Edwards and Sebastian Coe, but redevelopment was deemed necessary to give the venue a financially viable long-term future. The track was removed and relaid at other athletics venues, and the ground level was lowered to make way for an additional tier of seating. The temporary stand was dismantled, and replaced with a permanent structure of similar design to the opposite end. This extensive work took a year and added 12,000 seats. Manchester City F.C. moved to the new ground for the 2003–04 season. The conversion cost £35 million, which was paid for by the football club. The first football match at the stadium was a friendly between Manchester City and Barcelona on 10 August 2003. Manchester City won the game 2-1, with the first goal at the stadium scored by Nicolas Anelka. The first competitive match followed four days later, a UEFA Cup contest between Manchester City and Welsh side TNS, which City won 5-0. The record football attendance at the stadium is 47,304, which was set at a Premier League game when Manchester City beat Chelsea 1-0 on 28 February 2004. The stadium has also hosted several other sporting events. It became the 50th stadium to host an England international football match when England played Japan on 1 June 2004, and on 30 October of that year it played host to a rugby league match between Great Britain and Australia in the Tri-Nations series. In June 2005 the stadium hosted England's opening game in the UEFA Women's Championship, setting an attendance record for the competition. It is rated as a 4 star stadium by UEFA, and has been selected to host the 2008 UEFA Cup Final.
Average League attendances
Season Average
2005–06 42,856
2004–05 45,192
2003–04 46,384

The stadium has a number of unofficial alternative names. Eastlands was used before the stadium was officially named and is still in common use, and City of Manchester Stadium is sometimes abbreviated to COMS when written. The Blue Camp, a pun on Barcelona's Nou Camp, found little favour. The stadium has generally received positive feedback from fans, coming second behind Old Trafford in a 2005 poll to find the United Kingdom's favourite football ground.However, the atmosphere inside the stadium has sometimes faced criticism, with detractors regarding the atmosphere as inferior to that of Maine Road. But the atmosphere has improved as the seasons have gone by with the fans getting used to the stadium.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Październik 19, 2007, 03:59:58 pm
Dzięki za radę co do tych źródeł i pozdrawiam. Co do tego tekstu wklej go tu www.translate.pl a zostanie przetłumaczony na polski, choć z błędami, ale powinieneś się domyślić o co w tym chodzi.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Sirius w Październik 19, 2007, 04:04:57 pm
Trochę dużo i to jeszcze na dodatek o stadionie Manchesteru City...  :lol:

Ogólnie chodzi o to, że:
- plany jego budowy były związane z projektem organizacji igrzysk 2000 r. przez Anglię.
- plany tego stadionu konkurowały z Wembley o status narodowego, jednak też się nie udało. Ostatecznie stadion powstał, aby odbyły się tam jakieś mistrzostwa lekkoatletyczne.
-w ceremonii otwarcia brała udział królowa Elżbieta II.
-po zawodach stadion miał być zmieniony w obiekt futbolowy, co wywołało protesty sportowców.
-obecnie jest to stadion Manchesteru City, pierwszy mecz rozegrano z Barceloną, pierwszą bramkę zdobył Anelka. Najwięcej widzów było na meczu z Chelsea.
-występowała tam też reprezentacja Anglii oraz reprezentacja Anglii w rugby. Na stadionie odbywał się mecz otwierający mistrzostwa UEFA kobiet oraz będzie tam rozegrany mecz finałowy pucharu UEFA w 2008.
-season average to rekordy liczby widzów w poszczególnych sezonach.
- Eastlands to potoczna nazwa stadionu- nadal często używana. Obiekt jest lubiany przez kibiców. Był drugim( po Old Trafford
 :evil:  8) obiektem piłkarskim w Anglii). Jednak atmosfera na stadionie jest czasem krytykowana.

To tak ogólnikowo- myślę, że poradzisz sobie z resztą. Jeśli ktoś znalazł by w moim tłumaczeniu jakiś błąd to dajcie znać bo możliwe, że gdzieś się pomyliłem.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: pepek w Październik 19, 2007, 05:25:46 pm
dzięki wielkie
Tytuł: materialy do referatow
Wiadomość wysłana przez: p1orun w Październik 20, 2007, 04:30:19 pm
witam wink3.gif
od dluszszego czasu szukam informacji do 2 swoich referatow
tj.
1. Organizacja korespondencji
2. Gospodarka w kolonializmie
lec niestety nic ciekawego nie moge znalesc wiec prosze o pomoc

z gory dziaki i pozdrawiam wink3.gif

crybaby.gif crybaby.gif crybaby.gif
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Sajuuk' w Październik 20, 2007, 10:06:59 pm
Co do referatu, musisz podać trochę więcej danych (granice czasowe, terytorialne), inaczej rzeczywiście trudno coś znaleźć.

Jeśli chcesz coś odnośnie kolonializmu w XIX wieku, to polecał bym zajrzeć na początku do Żywczyńskiego - Historia Powszechna (1789-1870) w wydaniu PWN, to powinno być dostępne w każdej bibliotece, nawet w małych miastach.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: ghost666 w Październik 21, 2007, 08:37:42 pm
A na takie mniej szkolne, tylko bardziej akademickie zadanka i pytanka tez mi pomożecie znaleźć odpowiedź? : >
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Yax w Październik 21, 2007, 09:19:49 pm
Jeżeli tylko wiedza nam na to pozwoli to oczywiście ;]
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: p1orun w Październik 22, 2007, 06:02:31 pm
Cytat: "Sajuuk'Khar"
Co do referatu, musisz podać trochę więcej danych (granice czasowe, terytorialne), inaczej rzeczywiście trudno coś znaleźć.



no coz zadnych granic czasowych, teryterium mi nie dali
mnie by glownie interesowaly najwazniejsze zdarzenia  ;)
pozdro ;)
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Październik 23, 2007, 05:46:24 pm
Mam 2 zadania z matematyki związane z układami równań, ale głowię się i nie mogę za nic ich ułożyć.

Zad1.
Obrotny Grześ w przeddzień Dnia Kobiet kupił za 110zł żonkile i tulipany od ogrodnika, płacąc 80gr za żonkila i 1 zł za tulipana. Następnego dnia Grześ sprzedał wszystkie kwiaty za 168 zł. Ile kwiatów kupił Grześ od ogrodnika?

Pod spodem rysunek, który mówi, że grześ sprzedawał Tulipany za 1,60zł i żonkile za 1,20zł.

Zad2.
Gdyby 4 osoby przeszły z partii Przyszłość do partii przeszłość, obie partie liczyłyby tyle samo członków. Gdyby z partii Przeszłość 4 osoby przeszły do partii Przyszłość, to w Przyszłości byłoby 3 razy więcej członków niż w Przeszłości. Ile osób należy do przyszłości?

Udało mi się do tej pory ustalić taki układ równań:
x-4=y+4
y-4=?

x-przyszłość
y-przeszłość

Bardzo proszę o pomoc w tych dwóch zadaniach. Z góry dziękuję.
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: niceman w Październik 23, 2007, 11:29:31 pm
zrobiłem jedno w przerwie w nauce, drugie jest zbyt polityczne ;) [edit: ok, zrobiłem drugie, za bardzo nie chcę wracać do chemii fizycznej]

1)
x-żonkil
y-tulipan

0,8x + y = 110
1,2x + 1,6y = 168

z pierwszego wyznaczasz
y = 110 - 0,8x

i podstawiasz do drugiego
1,2x + 1,6(110 - 0,8x) = 168

przekształcenia
1,2x + 176 - 1,28x = 168      || +0,08x || -168
8 = 0,08x
x = 100
y= 110 - 0,8*100 = 30




2)
x- przyszłość
y - przeszłość

x - 4 = y + 4
y - 4 = 1/3 * (x + 4)

z pierwszego
x = y + 8

podstawiasz do drugiego
y - 4 = 1/3 * ([y+8] + 4)
y - 4 = 1/3y + 8/3 + 4/3        || - 1/3y || + 4
2/3y = 12/3 + 4
2/3y = 8
y = 12
x = 12 + 8 = 20
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Październik 24, 2007, 06:23:53 am
Bardzo ci dziękuję! Pozdro

Chcę ci jeszcze raz podziękować. I to podwójnie. Zadanie o Grzesiu było dziś na sprawdzianie z matematyki, a dzięki tobie zrobiłem je dobrze. Dziękuję ci po stokroć i jeszcze raz po stokroć!!!
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: niceman w Październik 25, 2007, 02:40:45 pm
to w sumie 203 podziękowania  ;) nie ma za co.

pozdrawiam
Tytuł: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Październik 25, 2007, 05:55:15 pm
owszem jest. ;)  :D

Też pozdrawiam
Tytuł: jak komórka odróżnia (+)DNA od (-)DNA?
Wiadomość wysłana przez: iedliq w Styczeń 22, 2008, 10:08:38 pm
jak komórka odróżnia (+)DNA od (-)DNA?


Moj kolega BARDZO Potrzebuje to na zadanie a ja BARDZO chce mu pomóc :) wiec BARDZO x2 prosze o pomoc.
Bardzo dziekuje x100 :)
Tytuł: Odp: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Kwiecień 21, 2008, 06:31:43 pm
Witam wszystkich! Niedługo mam testy gimnazjalne i uświadomiłem sobie, że nie pamiętam jak się oblicza się stężenie procentowe. Bardzo proszę o przypomnienie mi krótko jak to się oblicza. Znalazłem w sieci takie zadanie:
Ile wynosi stężenie procentowe roztworu otrzymanego po rozpuszczeniu 3g substancji w 20 cm3 benzyny, której gęstość wynosi
0,7 g/cm3 ?   

               

                     A.  17,6%                         B. 15,5%
Przepraszam za problem.
Tytuł: Odp: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Yax w Kwiecień 21, 2008, 08:33:05 pm
20 cm^3  *  0.7 g/cm^3  = 14g //tyle mamy gramów benzyny

3 / (14+3) *100% = 17,6%
Tytuł: Odp: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Kwiecień 22, 2008, 02:46:14 pm
Przemyślałem to i rozumiem. Dzięki!
Tytuł: Odp: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Marzec 18, 2009, 08:32:19 pm
Mam mały problem. Niedawno zacząłem nowy dział z chemii i nie bardzo rozumiem jak zrobić zadanie. Czy ktoś mógłby mi pomóc?

Treść zadania brzmi: Określ, jak na położenie równowagi reakcji CO1(g) + H2(g)->CO(g)+H2O(g) wpłynie:
a)Dodanie CO2 do mieszaniny reakcyjnej
b)dodanie H2 do mieszaniny reakcyjnej
c)dodanie CO do mieszaniny reakcyjnej
d)dodanie H2O do mieszaniny reakcyjnej
e)usunięcie części CO2 z mieszaniny reakcyjnej
f)usunięcie części CO z mieszaniny reakcyjnej

Przepisałem część całego zadania, gdyż mało z tego rozumiem. Prosiłbym o rozwiązanie go z wytłumaczeniem poczynionych kroków. Z góry dziękuję.
Tytuł: Odp: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: pretorianstalker w Marzec 18, 2009, 08:46:13 pm
Nie pamiętam dokładnie jak to powinno wyglądać od strony formalnej żeby było ok, ale chodzi generalnie o to, że podczas każdej reakcji chemicznej ustala się jakiś tam stan równowagi - ileś substratów nieprzereaguje i powstanie jakaś tam ilość produktu. Żeby przesunąć stan równowagi w kierunku produktu, odprowadzasz produkt ze środowiska reakcji - jest produktu mniej, więc reakcja przebiega dalej do ustalenia się nowego stanu. Np - substraty A i B reagują ze sobą i w momencie kiedy zostanie ich 50% i mamy tyle samo produktu ustala się stan równowagi. Powiedzmy, że przereagowało 50 ze 100 jednostek substratów A i B, dając 50 jednostek produktu C i 50j. D. Jeśli teraz dołożysz kolejne 50j A i B do reakcji, to reakcja będzie zachodzić dalej, ale tylko do momentu kiedy zostane po lewej 75j A i 75j B, a po prawej tyle samo 75j C i D :) Taka jest zasada.

 A więc:
a) dodanie CO2 -> zmienia proporcje na korzyść substratów - równowaga przesunie się więc w kierunku produktów, reakcja będzie przebiegała dalej...
b) H2- tak samo
c) dodanie CO czyli produktu przesunie równowagę w kierunku substratów
d) H2O - j.w.
e) usunięcie CO2 działa tak samo jak dodanie czegoś po stronie produktu czyli przesuwa równowagę w kierunku substratów
f) usuniecie CO - działa jak dodanie substratów czyli przesuwa w kierunku produktów :P
Nie biorę odpowiedzialności za wykorzystane określenia ;) Wiem, że to ten mechanizm, ale czy tak się to mówi - nie pamiętam już... dawno to było.
Tytuł: Odp: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Marzec 18, 2009, 08:51:43 pm
Wielkie dzięki przyjacielu!
Tytuł: Odp: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Kwiecień 20, 2009, 03:05:48 pm
Witam. Dostałem do odrobienia 2 zadania tekstowe z matematyki, w których się gubię. Chociaż powinienem umieć to zrobić nie wiem dokładnie od czego zacząć. Prosiłbym o pomoc z odrobieniem tych 2 zadań i krótkie wytłumaczenie jak należy je rozwiązać. Potem to przeanalizuję.

1. Znajdź taką wartość parametru m, dla której największa wartość funkcji f(x)=-x2+mx+m jest najmniejszą z możliwych. (2 za x oznacza podniesienie do kwadratu. Zastanawiam się jedynie czy dobrze przepisałem polecenie, gdyż dziwi mnie co oznacza największa wartość, która jest najmniejszą z możliwych)

2. Rozwiązaniem nierównośći -2(x-4m+12)(x+4)"> bądź równe "0, jest przedział <-4:4>. Wyznacz wartość m.

Nie mam w zwyczaju dawania komuś swojego zadania do odrobienia, jednak chciałbym to zrozumieć, a bez pomocy innych ciezko mi z tym sobie poradzić.
Tytuł: Odp: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Listopad 15, 2009, 03:48:21 pm
Witam! Znowu mam problem z zadaniem z matematyki. Mógłby mi ktoś pomóc? Treść zadania brzmi:

Pociąg osobowy miał niespodziewany postój przez 16 minut. Następnie nadrobił spóźnienie na drodze 80 km, jadąc z prędkością o 10 km/h większą niż przewidywano w rozkładzie jazdy. Jaka była prędkość pociągu według rozkładu jazdy?
Tytuł: Odp: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Ijon Tichy w Listopad 15, 2009, 06:03:22 pm
Ok. Po krótkich przmyśleniach i paru błędach rachunkowych (dla mnie standard :/ )- zrobiłem.

Dane:
S - droga (80 km)
Vx - szukana szybkość,
tx - czas przebycia S z Vx,
VR - szybkość wg rozkładu,
tR - czas przebycia S wg rozkładu.

Obliczenia:
Korzystając z wzoru v=s/t mamy:
Vx= S/tx i VR= S/tR.
Z treści zadania:
tR=tx- 16 minut (16/60 = 4/15)   (1)

Z tąd mam:
VR= S/tR = Vx + 10 (10 z treści zadania- o tyle szybciej jechał pociąg nadrabiając postój.)
Teraz podstawiam wzór (1):
Vx + 10 = S/(tx- 4/15)

Teraz pod tx podstawiam:
tx = S / Vx

Vx + 10 = S/((S/Vx)- 4/15) Teraz wg mnie najtrudniejsze: mnożę obie strony przez mianownik prawej strony równości- uwaga na błędy rachunkowe!

Otrzymasz:
S=  (10*S)/Vx - 40/15 + S - (4*Vx)/15

Teraz kolejny trudny moment (znów rachunkowo)- wykonuję kolejno (obustronnie): -S , *15 , *Vx.
Otrzymując ostatecznie: (dodatkowo po podzeieleniu przez 4)
0= 3000*S - 40*Vx - 4*(Vx)^2

Rozwiązując to równianie kwadratowe dostaję:
x1= -60 (km/h) <- odrzucam to rozwiązanie (Nawet w Polsce pociągi jeżdżą szybciej niż 0 km/h :P )
x2=  50 (km/h) <- to jes szukana szybkość.

Mam nadzieję że wystarczająco jasno pisałem. (Wrazie pytań daj znać. :) )
Tytuł: Odp: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: Zabawny w Listopad 15, 2009, 08:51:30 pm
Wielkie dzięki! Zgadza się z odpowiedziami :)
Tytuł: Odp: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: mateuszpiecha w Maj 10, 2010, 03:54:10 pm
Dla źrodła napięcia o parametrach E, Rw wyznacz: Dane źródła:
E=14
Rw=5
Uwaga!
Wartość rezystancji obciążenia nie powinna przekroczyć pięciokrotnej wartości rezystancji wewnętrznej.
Proszę o pomoc w rozwiązaniu tego zadania
Tytuł: Odp: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: RobertaStoops w Maj 20, 2010, 03:00:02 pm
odpowiedź Wielkiego. Dzięki pretorianstalker


affiliate marketing (http://affiliatespin.com/) is perfect for   making money however i akin to the diet   solution (http://lilykeywest.com/the-diet-solution-program-review) and after that fat burning   furnace (http://fatburningfurnace.tv/) with regard to a good health and well-being and also lemonade diet (http://lemonadediet.tv/) and as well as tinnitus   miracle (http://kellyacollins.com/tinnitus-miracle-system-review). Did you sought these people?
Tytuł: Odp: Problem z zadaniem szkolnym? - Tu możesz uzyskać odpowiedź
Wiadomość wysłana przez: minilol w Czerwiec 07, 2010, 10:36:09 am
Witam, mam mały problem z chemią, nie wszytko udało mi się znaleźć na necie, będę jeszcze szukał w książkach kilku, ale może znajdzie się tutaj ktoś kto pomoże albo chociaż rzuci jakimiś ciekawymi linkami, oto z czym mam problem:
1. Wzory sacharydów: taflowe, półacetalowe, łańcuchowe.
2. Z czego wynikają właściwości redukcyjne sacharydów.
3. Jakim reakcją ulegają monosacharydy.
Będę wdzięczny za pomoc.