Autor Wątek: Założenia projektowe  (Przeczytany 73565 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Herudaio

  • Szafarz bracki
  • *****
  • Wiadomości: 2 359
Założenia projektowe
« Odpowiedź #60 dnia: Grudzień 14, 2004, 06:14:54 pm »
Mnie się tak powoli klaruje pewien pomysł... 6 nóg według mnie to podstawa, 4 da się, ale 6 jest i użyteczniejsze i prostsze potem w zastosowaniu i liczeniu.
Metoda poruszania się... chód i skok... jak pająk... czyli 6-8 nóg krocznych przy wkładzie z jakiegoś materiału mogącego zmagazynować dużą ilość energi (sprężystości) jak rozrysuje to podeśle
I ask only for an enemy worth fighting and a cause worth fighting for". - Spartan Prayer
Liczy się gracz, rozpiska to rzecz wtórna.

Greg K1ler

  • Gość
Założenia projektowe
« Odpowiedź #61 dnia: Grudzień 14, 2004, 07:34:18 pm »
Cytat: "Alice"
Kulka z nogami może okazać się stabilniejsza. Szłabym w stronę zabudowanego korpusu.


Od 4 nóg wzwyż to już nie ma żadnego znaczenia. No chyba, że ktoś je naprawdę kosmicznie umiejscowi,

Offline Alice

  • Kawaler Bractwa Św. Jerzego
  • ****
  • Wiadomości: 576
    • http://muzyka.gildia.pl/
Założenia projektowe
« Odpowiedź #62 dnia: Grudzień 14, 2004, 07:37:31 pm »
No dobrze, przyznaję, taki byłby po prostu ładniejszy...
i]so i threw you the obvious
to see what occurs behind the eyes of a fallen angel,
eyes of a tragedy.
oh well. apparently nothing.
[/i]
My DEVIANT page

Offline śmigło

  • Radca bracki
  • ******
  • Wiadomości: 4 903
Założenia projektowe
« Odpowiedź #63 dnia: Grudzień 14, 2004, 07:59:38 pm »
odnosnie pomyslu herudaio. moznaby sie posluzyc "modelem" konika polnego - tzn 3 pary odnozy, z tym, ze ostatnia para to te sluzace do "wybijania sie", gdzie znajdowaly by sie "osrodki mocy". a na 4 pozostalych by ladowal (tzn dzialaly by jak amortyzatory). no i pewnie moglby jeszcze chodzic normalnie, bo o skrzydlach to tak, tylko po cichu wspominam...
+ a gdyby zrobic robota "wspinajacego sie" - bo wszystkie tylko chodza, biegaja, turalaja sie, pelzaja...
we charge traidition with being an exuse for idleness, unpersonality and regression"
b.a.n.
"we destroy you"
b.d.n.

Offline vilgefortz

  • Wyzwoleniec
  • *
  • Wiadomości: 10
Założenia projektowe
« Odpowiedź #64 dnia: Grudzień 14, 2004, 08:43:15 pm »
moze najpierw wypadalo by sie zastanowic co ten robot ma robic i po co ? a dopiero wtenczas przystosowac jego wyglad forme oraz zasade dzialania do funkcji jaka ma wykonywac ?

Offline Alice

  • Kawaler Bractwa Św. Jerzego
  • ****
  • Wiadomości: 576
    • http://muzyka.gildia.pl/
Założenia projektowe
« Odpowiedź #65 dnia: Grudzień 14, 2004, 08:52:53 pm »
Niekoniecznie.
Pewne rzeczy można określićz góry (rodzaj receptorów i sposób poruszania nogami, np - ile ich będzie potem i jak dokładnie, to już kwestia tylko projektu; ale czy będzie 6 cyz 8 i tak muszą być zasilane...)
i]so i threw you the obvious
to see what occurs behind the eyes of a fallen angel,
eyes of a tragedy.
oh well. apparently nothing.
[/i]
My DEVIANT page

Offline Rhobaak

  • Kawaler Bractwa Św. Jerzego
  • ****
  • Wiadomości: 640
  • Płeć: Mężczyzna
Założenia projektowe
« Odpowiedź #66 dnia: Grudzień 14, 2004, 09:12:35 pm »
Poruszanie się za pomocą skoków jest chyba zbyt trudne do zastosowania. Jeśli robot miałby być wyposażony w dużą ilość czujników/kamerkę/chwytne odnóża, to w efekcie byłby dość ciężki i poruszanie się za pomocą skoków byłoby kosztowne energetycznie i wymagało dużej mocy silników. Jeśli miałyby zostać zastosowane materiały sprężyste, to robot musiałby być dość lekki, co powodowałoby problemy ze stabilnością. Sześć nóg i poruszanie się za pomoca chodzenia - to rozwiązanie zostało już wielokrotnie przetestowane i sprawdziło się.
It is sometimes a mistake to climb; it is always a mistake never even to make the attempt.
If you do not climb, you will not fall. This is true. But is it that bad to fail, that hard to fall?

Offline Herudaio

  • Szafarz bracki
  • *****
  • Wiadomości: 2 359
Założenia projektowe
« Odpowiedź #67 dnia: Grudzień 14, 2004, 09:23:10 pm »
Dużej mocy niekoniecznie, ale że energytyczne to tak, natomiast według mnie byłoby to coś nowego, właśnie zbudowanie robota który porusza się skokami a nie koniecznie "oklepanym i sprawdzonym sposobem", ale ja się nie znam na praktyce, bo może to ponad nasze siły.
I ask only for an enemy worth fighting and a cause worth fighting for". - Spartan Prayer
Liczy się gracz, rozpiska to rzecz wtórna.

Offline vilgefortz

  • Wyzwoleniec
  • *
  • Wiadomości: 10
Założenia projektowe
« Odpowiedź #68 dnia: Grudzień 15, 2004, 07:44:14 am »
jednak nalegam aby okreslic zastosowanie tegoz robota, po coz sie spierac jakie ma miec nogi jak bedzie to robot do stemplowania kopert ;) ?

Greg K1ler

  • Gość
Założenia projektowe
« Odpowiedź #69 dnia: Grudzień 15, 2004, 08:58:18 am »
Cytat: "vilgefortz"
jednak nalegam aby okreslic zastosowanie tegoz robota, po coz sie spierac jakie ma miec nogi jak bedzie to robot do stemplowania kopert ;) ?


Zawsze może to robić stepując:). A tak poważnie, to moja wersja zakłada mobilną platformę, na której znajdują się efektory. Te można zaś określić w dalszym etapie. Jest tak dlatego, że jakieś 75% kosztów robota, to będzie właśnie układ ruchu.

Greg K1ler

  • Gość
Założenia projektowe
« Odpowiedź #70 dnia: Grudzień 15, 2004, 09:19:34 am »
Sprawdziłem ceny siłowników pneumatycznych. Jeżeli znajdą się sponsorzy, to można się w to pobawić. Jeżeli nie, to zapomnijmy. Cena 1 siłownika to około 250 zł (przy 6 nogach trzeba nam 12!), sprężarka 450 zł. Chyba że ktoś ma dostęp do jakichś tańszych.

Offline Shinedredd

  • Pisarz bracki
  • ****
  • Wiadomości: 771
Założenia projektowe
« Odpowiedź #71 dnia: Grudzień 15, 2004, 09:34:03 am »
Ludziska kochani, nie jestem w projekcie, ale chyba macie problem ze zdecydowaniem się.
Może najpierw podyskutujcie, co tak naprawdę wasz robot miałby robić?

Jak nie macie pomysłu to ja proponuję samobieżny odkurzacz.  :lol:
łonął front wiecznym ogniem,
ranił Ojczyzny zew.
Ja zginąłem i wciąż nie wiem,
czy już wzięty Rżew?

Kiedy ty mówisz do Boga - to jest modlitwa,
Kiedy Bóg mówi do ciebie - to jest schizofrenia.

Greg K1ler

  • Gość
Założenia projektowe
« Odpowiedź #72 dnia: Grudzień 15, 2004, 10:21:47 am »
Czy ja wiem? Do wtorku czekam na pomysły. Potem dostaniemy propozycje konkretnych rozwiązań od fachowców. Także im bardziej się "kłócimy" i kosmiczne są idee, tym lepiej. Póki co...:)

Offline vilgefortz

  • Wyzwoleniec
  • *
  • Wiadomości: 10
Założenia projektowe
« Odpowiedź #73 dnia: Grudzień 15, 2004, 11:24:12 am »
Cytat: "Shinedredd"
Jak nie macie pomysłu to ja proponuję samobieżny odkurzacz.  :lol:
nie mam sensu, widzialem taki maly karszer na targach wpoznaniu - nawet roznawal gdzie sciana i schody ...

proponuje zastanowic sie nad tym czy robot ma spelniac jakies zadanie czy tez zostac tylko zwykla zabawka ...
jako zabawka moze znalesc potencjalnego producenta i wejsc szeroko na rynek, jako robot specjalistyczny warto by bylo zeby mial jakies zadanie uzytkowe ktore mogloby zwrocic uwage inwestora

Offline pablito

  • Niewolnik
  • Wiadomości: 4
Założenia projektowe
« Odpowiedź #74 dnia: Grudzień 15, 2004, 11:58:07 am »
robot kroczący na 6 nogach wygląda cudnie, ale taki napęd będzie dużo kosztować. tak szybko licząc wychodzi jakieś 3000 - 5000 zł.

Pytanie podstawowe jest, do czego ma służyć ten robot? Do zabawy, konkretnego zadania, czy badań na robotyką? :)  Jak do zabawy, to cena (znowu szybko licząc) ok 10 000,- za sztukę to trochę dużo. Z drugiej strony, robot z napędem kołowym nie wzbudzi entuzjazmu, chyba, że naprawdę będzie robił coś genialnego. Może więc chwilowo pomyślmy nad rozsądnym cenowo napędem kroczącym.

Dla mnie ideałem byłby taki napęd, który pozwalałby robotowi powrócić do normalnego ruchu po każdej wywrotce. testem dla napędu kroczącego (ktoś juz o tym pisał) będzie również chodzenie po sypkim piasku :) robot powinien też móc pokonywać przeszkody porównywalne z jego rozmiarami, np. wchodzić po schodach. To już wystarczy na kilka lat pracy 8)

Do takiej podstawy można dodać zestaw czujników, nie tylko optyczne, ale też np. dźwięku, wilgoci, temperatury, chemiczne (odpowiednik węchu). wtedy robot stanie się przydatny, np. w zastosowaniach typu "zwiadowca"