W MC na pewno nie 75% skilli sluzy do zabijania - np. na podstawowej karcie postaci (pisze to majac ja przed soba) jest 6 grup skilli - 5 grup po 6 i jedna z dwoma skillami, z czego tylko 2 grupy to skille bojowe (walka wrecz i strzelanie), pozostale to umiejetnosci techniczne, "spoleczne" i zwiazane z ruchem (np. skradanie). Za nic mi 12/32 nie chce dac 75%
. W takim np. Freelancers Handbook wprowadzone jest 8 nowych skilli (0 bojowych), i 18 tzw sub-skilli (0 bojowych). W takim np. Imperial Sourcebook dochodzi 8 nowych skilli, z czego 2 czysto bojowe i 1 "taktyczny", reszta tez wiele wspolnego z walka nie ma. Jakos tej przygniatajacej przewagi bojowych umiejetnosci nie widze... A w takich dedekach, jakby dobrze sie przyjrzec Featom (bo skille tak istotne w nich nie sa), to te proporcje bojowe/niebojowe moglyby byc duzo mniej korzystne. Jest pare sourcebookow, gdzie te proporcje sa nieco inne, ale nie tak wiele. A ze duzo miejsca w zasadach jest poswiecone prowadzeniu walki? A co autorzy mieli opisywac - rozmowy z enpisami czy robienie zakupow? Te rzeczy sie odgrywa, a walke trzeba zasymulowac...
Z WODem (ciekawe, jak domysliles sie, ze mam WOD na mysli, a nie np. Buffy The Vampire Slayer RPG) wyskoczylem, bo to rewelacyjny przyklad na system, ktory - mimo, ze teoretycznie jest ukierunkowany na rozne rozgrywki interpersonalne, ma mechanike mocno zachecajaca do wygrzewu : LATWA walka - mnie do wygrzewu z reguly zniechecaja skomplikowane reguly prowadzenia jej - a do tego jeszcze superwypasione juz na starcie postacie (w porownaniu z czlowiekiem). No ale to nie temat na dyskusje o tym akurat systemie...
A co najwazniejsze - IMO mechanika w systemach jest najmniej istotna. Prywatnie nie mialbym oporow przed rozegraniem sesji MC z uzyciem kostkologii pochodzacej z WODa, Warhamca, L5K czy czegos innego jeszcze (byle nie D20 albo Krysztaly czasu
). A jesli chodzi o to, co jest istotne - przedstawienie swiata, to MC jest dla mnie jednym z lepszych systemow (przynajmniej gdy wziac pod uwage systemy rownolegle z nim - pod wzgledem czasowym - tworzone).