Doświadczenie przyznajemy przy pomocy dwóch rodzajów punktów tzw IP (nie pytaj, co to znaczyło
), będących odpowiednikiem warmłotkowych punktów przeznaczenia (za sto takich punktów MG raz ratuje Ci tyłek) i są one przyznawane w niewielkich ilościach 10 - 15 IP na sesję.
Drugie to "kreseczki", przyznawane do konkretnych umiejętności. w zależności od tego, jak wykorzystałeś umiejętność na sesji, możesz dostać za nią od 1 do 7 kreseczek. Za te kreseczki można podnieść umiejętność o próg wyżej, z tym, że im wyższa umiejętność, tym więcej kreseczek potrzeba.
działa to wg wzoru: poziom skila X 10. Po podniesieniu poziomu kreseczki są bezpowrotnie tracone, i na następny zbieramy od początku.
Przykład:
podniesienie meele z 3 na 4 kosztuje 40 kreseczek, a z 7 na 8 - osiemdziesiąt.
Postać rozwija się bardzo powoli, znacznie wolniej, niż w innych systemach, ale i frajda jest większa.
Czasem w absolutnie wyjątkowych sytuacjach MG pozwala podnieść sobie skill o 1, kiedy wydarzyło się coś, co taką umiejętność mogłoby drastycznie zmienić.
Gramy tak od wielu lat, sprawdza się to świetnie.