Autor Wątek: Najbardziej wpływowe gry RPG w historii  (Przeczytany 24246 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tyfon

Najbardziej wpływowe gry RPG w historii
« Odpowiedź #45 dnia: Styczeń 21, 2007, 04:54:32 pm »
Mi przypomina - zdecydowanie ich mniej niż było, kiedy ostatnio coś do tego wyszło?

Co do niszówek to nadal uważam że mają łatwiej niż klasyki - gdyż na starcie dostają atut oryginalności - Arkona i Zły Cień były bez promocji, słabe, z nędznymi rozwiązaniami - samą oryginalnością się nikt nie wybronił
upię sobie karabin
I będę wszystkich kochał!
Kupię sobie karabin
I będę walczył o pokój!

Offline Adam Waśkiewicz

Najbardziej wpływowe gry RPG w historii
« Odpowiedź #46 dnia: Styczeń 24, 2007, 01:46:12 pm »
Żywy system to nie taki, w który ludzie grają, ale taki, który wspierany jest przez wydawcę i który zdobywa sobie nowych graczy.

 Dzikie Pola nie mają praktycznie żadnej reklamy, dodatki do nich nie wychodzą, Starostowie na dobrą sprawę zostawieni są sami sobie i też jakoś specjalnie liczni się nie wydają. Może w jakichś lokalnych grupkach są widoczni, ale ani na konwentach, ani w Internecie system niespecjalnie jest obecny.

 Pozdrawiam,
 Adam

Offline slann

Najbardziej wpływowe gry RPG w historii
« Odpowiedź #47 dnia: Styczeń 27, 2007, 11:03:42 am »
Ja mam taki ranking

Warhammer- system będący w Polsce odpowiednikiem dedeków(kc miało zbyt skomplikowaną mechanikę), ciekawe jak by wyglądała polska scena rpegowa gdyby najpierw wydano adnd. Co ciekawe system miał jedną z najdziwniejszych linii wydawniczych. Masa przygód, plus dodatki wyglądające jak zbiór artykułów z gazety(czy nie były one przedrukami z white dwarfa?) Podobną rzecz robi Portal, ale nie aż tak dziwaczną, ponieważ w przeciwieństwie do gw nie mieli swojego pisma
DnD- system najpopularniejszy w Polsce, choć tracący na rzecz wh2nd. Doczekał się wydana masy ładnych dodatków. Niestety, wcześniejsze wydanie warha i woda spowodowało, że umiarkowanie skomplikowana  została uznana za potwora. Do tego doszła polska szkoła grania, ale ona jest powiązana z specyfiką polskiego świata kultury(patrz film polski)
WOD- jedno słowo, storyteling. Chociaż zamiast wod powinienem, powiedzieć wampir, bo inne systemy z tego uniwersum nie zdobyły większej popularności. Szczególnie wilkołak został szybko zapomniany, czego bardzo żaluje. System wywarł duży wpływ na polski fandom. Widać to po wiedźminie
Neuroshima- pierwszy polski erpeg, który nie padł po dwóch latach. Mimo wielu błędów w logice świata. Trzyma się mocno
iech zginie nieświęty lewopraw

Offline Borejko

Najbardziej wpływowe gry RPG w historii
« Odpowiedź #48 dnia: Styczeń 28, 2007, 09:08:53 am »
Osobiste podsumowanie tego tematu zrobiłem na swoim nowym blogu, gdzie serdecznie zapraszam.
Odnośnie Strefy Śmierci, kilka sesji onegdaj pogrywałem. Strefa śmierci publikowana w wczesnych MiMach była o tyle popularna że RPGów w tym czasie nie było(bądź powstawały), więc tak jak już pisałem gdzieś w tamtych czasach sprzedałby się Burak RPG wraz z licznymi dodatkami Kartofelbook i innymi opisami Pyrlandii. Strefa śmierci prawie zerowy wpływ na rynek RPG w Polsce.
Co się tyczy Dzikich Pól, 2 edycje, dodatki do pierwszej edycji, magazyn Kwarta, ostatnio  dwie silvy w PDFie to jak na system mało popularny to dużo. A nawet bardzo dużo. Należy zauważyć również że sposósród systemów historcznych, bądź bazujących na historii tylko Dzikie Pola "egzystują". Powiem więcej spośród systemów, wydanych i napisanych przez polaków nie jest chyba tak źle. A że wsparcia w internecie nie mają  śladowe...no cóż nie jestem od promowania Dzikich Pól...
Odnośnie  "najdziwniejszych linii wydawniczych" o której wspomniał slann... Kampania "Wewnętrzny wróg" po dziś dzień jest chyba największą kampanią do gier fabularnych jakie się ukazały w Polsce. Ja jakoś postrzegam WFRP 1ed właśnie przez pryzmat tej kampanii, a nie poprzez np. "Mroczny Cień Śmierci", czy "Galerię Bohaterów". W porównaniu z druga edycją WFRP zawartość "mięsa w mięsie" w tamtych dodatkach była olbrzymia.
Pozdrawiam.
P.O.G.R.O.M. czyli 3 w 1 Polemika alkoholika, gry fabularne i obóchem mietsza w jednym miejscu

Offline slann

Najbardziej wpływowe gry RPG w historii
« Odpowiedź #49 dnia: Styczeń 28, 2007, 11:02:32 am »
Hmm, czy przypadkiem wewnętrzny wróg nie był pierwszą kampanią wydaną(i chyba jedyną poza zewem do czasów warha 2ed ew dnd} w Polsce. Warha poznałem jak trzeci system, i srodze się na nim zawiodłem. Spodziewałem się systemu kwazi renesansowego, Ew batlowego, a otrzymałem zwyczajne oldshulowe fantasy, z zabawnym systemem magii. A linia była naprawdę dziwna. Wystarczy wspomnieć losy pierwszych krain magii. Przez ponad dziesięć lat wszystkie dodatki były albo przygodami, albo przypadkowymi zbiorami różnych artykułów. Dzikie pola to fajny system ale nie odniósł jakiegoś specjalnego sukcesu i , co najważniejsze, nie wpłynął jakoś specjalnie na polski fandom. A o to rozchodzi się cała dyskusja. W innym wypadku wpisałbym gsy lub Edka, które są moimi ulubionymi systemami
iech zginie nieświęty lewopraw

Offline Borejko

Najbardziej wpływowe gry RPG w historii
« Odpowiedź #50 dnia: Styczeń 28, 2007, 01:07:44 pm »
Jesli ktoś uważa że wypuszczenie na polski rynek:
-w miarę szczegółowego opisu Imperium oraz Middenheim (vide Wewnetrzny Wróg, Middenheim- Miasto Białego Wilka)
-2 dużych kampanii (Wewnętrzny Wróg i Kamienie Zagłady)
-kilku kilkudziesieciostronicowych scenariuszy- mini kampanii (np. Potępieniec, Zamek Drachenfels, Liczmistrz)
-oraz szeregu dodatków z "przypadkowymi zbiorami różnych artykułów" (np. Mroczny cień śmierci, Księga wiedzy tajemnej)
za "dziwną linię" wydawniczą, chciałbym życzyć wszystkim potencjalnym wydawcom na rynku polskim jak najdziwniejszych linii wydawniczych.
A o to rozchodzi się cała dyskusja- o wpływ gier na rynku polskim
P.O.G.R.O.M. czyli 3 w 1 Polemika alkoholika, gry fabularne i obóchem mietsza w jednym miejscu

Offline veert

Najbardziej wpływowe gry RPG w historii
« Odpowiedź #51 dnia: Luty 20, 2007, 06:41:12 pm »
Czolem!

Jedynym systemem, który potrafił wciągnąć mnie na długie lata jest i pewnie pozostanie już Warhammer. Gramy już bardzo długo, wiele systemów przetestowaliśmy, a na placu boju pozostał tylko ten jeden. Niemała zasługa leży zapewne również w tym że był to właściwie pierwszy duży system jaki się u nas pojawił w rodzimym języku (nie liczę KaCetów bo były drukowane ciągle w MiMie). Nasz warh przechodził różne ewoucje i rewolucje, a stanęło na koniec na przystosowaniu do niego mechaniki GURPSa i pewnych zmianach w "logice" świata. Zainteresowanych zapraszam do naszego bloga http://malleusbellum.wordpress.com/ gdzie spisujemy różne ciekawe rzeczy o naszym własnym warhu. Pozdrawiam!

Offline Volfen

Najbardziej wpływowe gry RPG w historii
« Odpowiedź #52 dnia: Luty 22, 2007, 09:53:53 am »
Witam

W moim przypadku jak zaczynałem przygodę z RPG , to na początku były Kryształki. To było coś co mnie wprowadziło w świat RPG i tak naparwde w zainterowoanie światem Fantasy. Przeklinam jednak pierwszy dzień kiedy kumpel przyniósł po jakiś czasie grania Warhamera. Wtedy zaczęła sie gonitwa za nowymi "lepszymi" systemami. Właściwie od samego początku do samego końca  ( no moze jeszcze nie końca ), zmienialiśmy systemy wraz z tym jak pojawiały sie nowe. Kazda nowa zapowowiedź systemu wiązała sie z oczekiwaniem na zmiane systemu. Tak czy innaczej zalew RPG - który miał miejsce na początku działania ISA, spowodowało cos co sparwiło, że w pogoni za nowościami straciło sie poczucie dobrego smaku i stylu na korzyść nowości i " świerzości". Cóż to była nasza wspólna wina.  Do dziś z 5 osobowej grpy zostało nas dwóch , którzy nie załamali sie, tym pędem i ostatecznie stanęło na dwóch systemach - Wilkołaku i Wampirze. Uważam że naszym wypadku te dwa systemu stały się dla nas Jedyne i Najwspanialsze , dajace najwiecej frajdy. Niestety Fantasy niegdyś tak chołubione, odeszły do lamusa....

rexmundi81

  • Gość
Najbardziej wpływowe gry RPG w historii
« Odpowiedź #53 dnia: Luty 26, 2007, 01:08:17 pm »
W niezrozumiały dla mnie sposób, w trakcie całej dyskusji praktycznie nie pojawił się Zew Cthulhu (oprócz krótkiej uwagi J.K. Gordona III). Wydawać by się mogło, że ten system w ogóle nie zagościł pod polskimi strzechami, a przecież dla wielu graczy (w tym i dla mnie) był szkołą zupełnie innego podejścia do grania, niż to, co można było wynieść z KC czy WFRP.
Możliwe, że dla mnie wiązało się to z bardzo późnym odkryciem WoD-u. Ciężko jednak uwierzyć, że moja ekipa była jedyną, która czytała Lovecrafta i zanurzała się w świecie niewypowiedzianej grozy.

Pamiętacie może artykuły Miłosza z MiMa? To była niezła szkoła dla każdego chyba strażnika tajemnic.

pozdr

Offline Quake

Najbardziej wpływowe gry RPG w historii
« Odpowiedź #54 dnia: Lipiec 16, 2007, 11:14:02 am »
Myślę że najbardziej wpływowe RPG to D&D i Warhammer, najwięcej o nich słyszałem wśród znajomych.

Offline uelfik

Najbardziej wpływowe gry RPG w historii
« Odpowiedź #55 dnia: Sierpień 12, 2007, 08:33:28 pm »
Jeśli chodzi o polską listę, to wyglądać ona będzie na pewno zupełnie inaczej od amerykańskiej, czy światowej. Trzeba pamiętać też, że znaczenie danego RPG'a dla polskiej sceny grającej to nie tylko ilość sprzedanych egzemplarzy. Uważam że sensowniejszym wyznacznikiem jest to jak wiernych, barwnych, rozpoznawalnych na konwentach "wyznawców" generował dany setting.


1. Warhammer - bezsprzecznie system nr. 1 jeśli idzie o fantasy w naszym kraju. To że wystarczył jeden podręcznik do absolutnie kompletnej sesji było ogromnym plusem. Warhammer nie był drogi.. kupowało się jeden podręcznik i było w nim wszystko. Opis całego świata, kompleksowy bestiariusz, mechanika sztuk tajemnych... wszystko. W tamtych czasach to była wspaniała sprawa. System, który równie dobrze sprawdzał się wśród graczy początkujących jak i bardzo zaawansowanych i wymagających.

2. Cyberpunk 2020 - zdziwiło mnie, że tak niewiele osób odnosi się do tego kultowego RPG. I używam tu słowa "kultowy" w jego pełnym znaczeniu. Cyberpunk zgromadził ogromną grupę graczy pod swoim sztandarem. W dodatku bardzo często byli to ludzie nie czytający fantasy.. nie grający w inne rpg. Bardzo często również ludzie starsi, bo trzeba zauważyć, że podręcznik do CP 2020 był pierwszym podręcznikiem w naszym kraju napisanym dla ludzi dojrzałych. Nie mam tu na myśli etykietki "od 18 lat" jak w kiczowatych dodatkach Świata Mroku pełnych tandetnego Gore/Porno, ale swobodny czarny humor, ostry język, a przy tym dystans. Do dziś żaden podręcznik (nie licząc tzw. systemów autorskich i innych pierdół z definicji sytuujących się w podziemiu) nie był pisany z równą swobodą. Warto tu też wspomnieć na dodatek "Słuchajcie Głąby", który można polecić każdemu Mistrzowi Gry, każdej gry RPG.

3. Wampir: Maskarada - Nigdy nie byłem specjalnym entuzjastą uniwersum White Wolfa, ale jest to obok Cyberpunka setting, który zgromadził nieprzeliczone rzesze wyznawców, jaka by o nich opinia w Fandomie nie była. W każdym środowisku grających można było znaleźć Wampirowców, którzy chętnie dyskredytowali wszystkie inne RPGi słusznie pracując sobie na reputację mrocznych pryszczatych onanistów. Reputację krzywdzącą wielu "normalnych" graczy, oraz system jako taki.

4. Zew Cthulu - Setting, który wyraźnie odstawał od reszty RPG na rynku. Gra, która uczyła pokory tak Mistrzów Gry jak i graczy. Nie sposób przecenić wpływu jaki Zew miał na scenę RPG w Polsce, mimo że prawdopodobnie jeszcze węższe było grono graczy niż w przypadku Cyberpunka.

5. DnD - gdyż jest to obecnie chyba najbardziej "grany" RPG fantasy. Warto zauważyć, że na jego pozycję pracowało multum gier komputerowych, które były prawdziwymi hitami, a od których wielu graczy zaczęło swoją przygodę z RPG.


To tyle z mojej strony.
f**k that shit! Run!"

Offline Elm

Najbardziej wpływowe gry RPG w historii
« Odpowiedź #56 dnia: Sierpień 12, 2007, 10:30:33 pm »
Jednoznacznie to trudno ocenić
Dla mnie nr 1 jest Warhammer. We wcześniejszym poście jest prawie wszystko. Jak zaczynałem jedyną rzecząm, kóra mnie drażniła był brak Sarmacji ale cała reszta klimatyczna aczkolwiek mechanika toporna.
Nr 2 to Zew Ctuchlu też ze względu na schizofreniczny klimat. Mity no i w ogóle.
Nr 3 to Wampir - aczkolwiek znalazł się w ankiecie przez popularność wśród znajomych a nie u mnie.
szystko co prawdziwe i realne,
jest tak naprawdę dziwne

lord Byron

Offline dra

Najbardziej wpływowe gry RPG w historii
« Odpowiedź #57 dnia: Sierpień 12, 2007, 11:57:45 pm »
Cytat: "uelfik"

2. Cyberpunk 2020 - (...) Do dziś żaden podręcznik (nie licząc tzw. systemów autorskich i innych pierdół z definicji sytuujących się w podziemiu) nie był pisany z równą swobodą.


Nie czytales chyba podrecznika do Neuro? :) Btw. "Sluchajcie glaby" rzuca na kolana :)

Cytuj
3. Wampir: Maskarada - Nigdy nie byłem specjalnym entuzjastą uniwersum White Wolfa, ale jest to obok Cyberpunka setting, który zgromadził nieprzeliczone rzesze wyznawców, jaka by o nich opinia w Fandomie nie była. W każdym środowisku grających można było znaleźć Wampirowców, którzy chętnie dyskredytowali wszystkie inne RPGi słusznie pracując sobie na reputację mrocznych pryszczatych onanistów. Reputację krzywdzącą wielu "normalnych" graczy, oraz system jako taki.


Mi wampir bardzo odpowiadal gdy czytalem glowny podrecznik. Zaczal tracic (imho) na jakosci gdy wychodzily dojace graczy dodatki anulujace informacje z podrecznika i wprowadzajace swoje innowacje a potem dodatki do dodatkow itd. W koncu pytajac kogos "grasz w wampira" mozna bylo sie spodziewac 2 pytania "a w ktora wersje?".

Offline Adam Waśkiewicz

Najbardziej wpływowe gry RPG w historii
« Odpowiedź #58 dnia: Wrzesień 13, 2007, 12:42:57 pm »
Nie do końca w temacie, ale jednak:
 InQuest zamieścił listę stu gier wszechczasów - oczywiście nie mogło zabraknąć na niej przynajmniej kilku erpegów. Kompletna lista znajduje się TUTAJ.

 Oczywiście zapraszam do zapoznania się i komentowania.

 Pozdrawiam,
 Adam

Offline korben

Najbardziej wpływowe gry RPG w historii
« Odpowiedź #59 dnia: Wrzesień 13, 2007, 02:46:04 pm »
CP2020 na 59? 13 miejsc za Warhammerem? grrrr... ;)

Wiem, że oceniali tu pewnie grywalność, ale samo dziedzictwo CP2020 powinno gwarantować pare oczek w górę. Trzy przykazania cyberpunka lub rok 2020 jako synonim przyszłości na dobre przeniknęły do świadomości cyberpunkowców - tych grających i tych nie.

Za to widzę, że załapało sie karciane Archiwum X. Pamiętam reckę z MiM-a - karty wygladały bardzo smakowicie. Najwyraźniej jest także bardzo wciągająca. Szkoda, że nie wydano jej w Polszy...
rzekonanie to luksus tych, co stoją z boku...

 

anything